Top Ad 728x90

Ramadan latih jiwa

Oleh NURUL IZZAH SIDEK

RAMADAN adalah bulan mulia yang Allah anugerahkan kepada insan supaya manusia melalui proses tarbiyah rohaniah. Maksud surah Al-Baqarah ayat 183 menyatakan dengan jelas bahawa siyam atau puasa yang merupakan inti kepada bulan Ramadan iaitu ingin menjadikan manusia berjiwa muttaqin.

Jiwa muttaqin atau takwa merujuk kepada rasa ketuhanan yang tinggi yang menjadi sumber kawalan terhadap gerak laku manusia. Oleh itu berlapar daripada makan minum, mengawal pancaindera, mendidik hawa nafsu adalah asas kawalan yang amat penting bagi seorang insan. Apalagi bagi remaja, pengawalan hawa nafsu merupakan cabaran yang paling utama dalam hidupnya.

Amat penting bagi remaja melalui proses tarbiah rohaniah supaya kawalan dalam diri remaja boleh memandu ke arah kebaikan dalam amal.

Maksud muttaqin antara lain memberikan kita keinsafan bahawa apa sahaja yang kita fikir, kita cakapkan, kita buat dan amalkan sentiasa sandarannya kita lakukan terhadap Allah SWT.

Ramadan yang kita lalui selama sebulan membentuk watak 'abid atau ibadullah dan ibadurrahman iaitu melatih kita berjiwa hamba. Jiwa kehambaan yang murni ialah mendidik remaja supaya memiliki sifat taat, patuh, akur dan tunduk.

Allah SWT menerusi sunnatullah-Nya menyebabkan semua perkara yang dicipta diluar diri manusia bersifat sedemikian.

Yang ingkar pastinya iblis dan syaitan termasuk juga sebahagian manusia. Jiwa muttaqin merupakan latihan daya kawalan dan sensitiviti remaja terhadap perkara mungkar.

Daya kawalan ini sangat perlu tidak sahaja kita sandarkan kepada manusia tetapi lebih penting lagi sandarannya kepada Allah.

Para remaja harus sejak awal lagi memilih jalan yang terbaik membentuk watak dan peribadi supaya perilaku tidak bercanggah dengan syariat.

Kes-kes pergaulan bebas tanpa kawalan, melampiaskan hawa nafsu tanpa ikut syariah menjadikan nafsu nafsi sebagai sembahan dan pujaan telah menyebabkan kerosakan berlaku pada diri remaja.

Tabiat sedemikian bila dilakukan oleh remaja bakal menyebabkan rasa ketagihan yang berterusan dan menyebabkan pelanggaran terhadap yang makruf serta penyuburan pada yang mungkar.

Tanpa kawalan diri, disiplin tidak akan terbina. Petunjuk kepada perbuatan dan amalan selalu dirujuk kepada nafsu nafsi dan bukannya akal fikiran atau pertimbangan hati.

Oleh itu amat penting Ramadan dimanfaatkan oleh para remaja untuk menguatkan hati dan membersihkan rohani supaya akhir Ramadan nanti indeks tingkah laku ada perubahan positif.

Kalau sebelum Ramadan remaja suka membuang masa berpeleseran tetapi selepas menempuh Ramadan dengan jiwa rohaniah yang tinggi, remaja mengisi masa lapang dengan kerja-kerja amal dan kebajikan.

Kalau sebelum berpuasa remaja bersifat rakus dan bengis, selepas melalui sekolah Ramadan timbul keinsafan supaya remaja bersifat belas, terbuka dan lebih bertoleransi.

Jika sebelum Ramadan, remaja hilang adab kepada orang tua dan selalu gopoh dalam melakukan sesuatu, selepas Ramadan remaja bertukar menjadi orang yang tawaduk, merendah diri dan sentiasa bersedia untuk membantu sesiapa yang susah.

Kelaparan yang ditanggung oleh remaja sepanjang berpuasa kalau diinsafi dengan bersungguh-sungguh boleh mencetuskan keinsafan yang tinggi bahawa kelaparan itu berlaku pada golongan fakir miskin dan golongan tidak berada.

Daripadanya keinsafan itu boleh membina rasa kemanusiaan yang tinggi terhadap orang lain.

Sunnatullah atau ketentuan perjalanan alam tidak akan berlaku tanpa ketertiban yang Allah tentukan dan tanpa kepatuhan sumber alam patuh kepada fitrah jadinya.

Sifat air dijadikan untuk menghilangkan dahaga dan menyuburkan pokok dan membersihkan kotoran.

Sifat api ialah untuk memasak makanan, memberikan kehangatan dan cahaya dan membakar.

Air dan api tidak pernah mungkir akan sifat jadinya. Namun, manusia terutama remaja selalu alpa dan mungkir akan sifat jadinya.

Ilmu, iman dan takwa sahajalah yang akan memandu manusia ke jalan yang diredai dan benar.

Hujung Ramadan menemukan dengan Hari Raya Aidilfitri. Sebulan tarbiah yang dilalui jika dihayati dengan baik bakal mengembalikan remaja kepada fitrah hidup, iaitu kembali kepada asal.

Ibarat kain yang putih bersih. Kalau ini dapat berlaku Ramadan telah menjadi agen transformasi diri dan ini amat penting bagi diri manusia.

Bayangkan setiap Ramadan yang kita lalui kita hayati dengan baik bermakna setiap Ramadan berikutnya akan wujud peningkatan akhlak dan peribadi dan ini menjadi pra syarat yang baik untuk menjadi remaja yang beriman dan bertakwa.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90