Top Ad 728x90

JPJ tak sekat urusan pembaharuan lesen

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) tidak lagi menyekat urus niaga pembaharuan lesen memandu dan lesen kenderaan motor bagi kes yang tidak dibawa ke mahkamah, kata Timbalan Menteri Pengangkutan, Jelaing Mersat.

Beliau berkata, hanya kes dibawa ke mahkamah dan kes jenayah yang berada dalam siasatan Polis Diraja Malaysia atau JPJ saja akan disenarai hitam lesen dan kenderaan terbabit.

“Tindakan menyenarai hitam kenderaan dengan menyekat urus niaga pembaharuan lesen memandu dan le-sen kenderaan yang dilakukan JPJ adalah selaras dengan kuasa mengikut Seksyen 17(1)(d) dan 29 (1A) Akta Pengangkutan Jalan.

“Tindakan ini diambil terhadap pemandu atau pemilik kenderaan yang melakukan kesalahan lalu lintas,” katanya pada sesi soal jawab di Dewan Negara, semalam.

Beliau menjawab soalan Senator Datuk Mohammed Najeeb Abdullah, yang ingin tahu mengenai kenderaan disenaraihitamkan JPJ berdasarkan saman ekor sedangkan kesalahan belum disabitkan mahkamah.

Menjawab soalan Senator Datuk Wan Hazani Wan Mohd Nor, yang ingin tahu jumlah kenderaan disenaraihitamkan sejak 2009, Jelaing berkata, 119,330 lesen memandu dan 154,663 lesen kenderaan motor disenaraihitamkan tahun lalu, manakala tahun sebelumnya, 122,794 lesen memandu dan 180,624 lesen kenderaan motor disenaraihitamkan.

“Kita mahu mengurangkan kadar kematian akibat kemalangan jalan raya. Dengan adanya penyenaraian hitam kenderaan dan lesen memandu dan penguatkuasaan ini, ia dijangka membantu mengurangkan jumlah kemalangan jalan raya,” katanya.

– BERNAMA

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90