Top Ad 728x90

,

Menangani masalah e-jenayah

Apa saja namanya jenayah siber atau jenayah elektronik (e-jenayah) sasarannya hanya satu untuk menipu orang ramai dengan mendapatkan maklumat peribadi bagi memudahkan mereka merompak wang mangsa tanpa disedari.

Kes-kes jenayah elektronik merentasi sempadan kerana penjenayah tidak perlu berada di tempat kejadian seperti yang berlaku pada kejadian jenayah biasa.

Segalanya berlaku di hujung jari. Mangsa hanya perlu klik dan memasukkan maklumat peribadi dan sekelip mata wangnya berpindah tangan.

Walaupun tidak melibatkan nyawa tetapi e-jenayah melibatkan kerugian mencapai angka trilion di seluruh dunia dan jika tiada langkah sewajarnya diambil, ia akan merebak menjadi wabak.

"Kita tidak boleh tunggu sehingga mayat terbujur di depan kita seperti jenayah biasa," kata Setiausaha Agung Anti Phishing Working Group's (APWG), Peter Cassidy semasa sidang media sempena Sidang Kemuncak Counter-e-Crime Operations ke 5 yang bakal berlangsung pada 27 hingga 29 April di Kuala Lumpur.

Kesedaran

Beliau menambah, syarikat keselamatan komersial, organisasi kerajaan dan antarabangsa, agensi penguatkuasa undang-undang dan persatuan industri di seluruh dunia sedang mempertingkatkan usaha mencari jalan bagi menyatukan usaha dan berkongsi maklumat agar dapat membantu siasatan dan melindungi pengguna.

Sidang berkenaan merupakan anjuran bersama Cybersecurity Malaysia - sebuah agensi di bawah Kementerian Sains Teknologi dan Inovasi dan APWG bagi mengumpulkan pejuang dan pembanteras e-jenayah seperti golongan profesional, pakar keselamatan siber sehingga kepada penggubal dasar dari seluruh dunia.

Apa yang penting jelas Cassidy adalah kesedaran di kalangan pengguna Internet.

"Semua golongan profesional perlu bekerjasama membantu orang ramai bagi menangani masalah e-jenayah yang semakin meruncing.

"Dibandingkan dengan lapan tahun lalu, senario e-jenayah kini boleh dikategorikan sebagai satu industri yang semakin membesar dengan struktur organisasi yang lebih sistematik," katanya.

Jika dulu sasaran bagi jenayah phishing disasarkan kepada kumpulan besar tetapi kini hanya pada satu organisasi yang kecil.

Pengarah Keahlian merangkap Timbalan Setiausaha Agung APWG, Foy Shiver bercerita mengenai e-jenayah yang mensasarkan Credit Union di universiti atau organisasi dengan menghantar e-mel phishing bagi cubaan mendapatkan maklumat atau nombor akaun perbendaharaan.

Bagaimanapun statistik kerugian tidak dapat diperolehi dengan tepat kerana ramai pengguna Internet yang tertipu hanya beberapa ratus atau ribu (Ringgit Malaysia) dan mungkin ramai tidak melaporkannya.

"Tetapi sebenarnya aktiviti penipuan di Internet melibatkan mungkin trilion dolar Amerika Syarikat di seluruh dunia berdasarkan kepada bilangan mangsa," katanya.

Kini e-jenayah bukan lagi jenayah tempatan tetapi jenayah yang merangkumi sempadan dan mereka yang terlibat begitu mudah melarikan diri dengan menggunakan domain lain di negara lain.

Foy menambah, kempen kesedaran e-jenayah adalah penting sama kerajaan membasmi perebakan virus atau bakteria bagi penyakit berjangkit.

"Langkah-langkah pencegahan yang patut diambil sama seperti memastikan slogan APWG iaitu stop, think, connect digunakan oleh pengguna Internet seluruh dunia," katanya.

Beliau berharap slogan akan dijadikan rutin seharian apabila membuka Internet sehingga menjadi warisan generasi di masa depan.

Justeru Sidang Kemuncak CeCOS, para profesional siber akan berkumpul bagi saling bertukar pengalaman dan pandangan serta menjalin rangkaian kerjasama untuk membanteras e-jenayah.

Antara topik menarik yang akan dibentangkan di Sidang Kemuncak CeCOS ke-5 adalah:

- Kajian kes antarabangsa oleh ahli e-Crime dan pakar keselamatan mengenai eCrime di negara masing-masing

- Teknologi dan teknik yang digunakan oleh penjenayah siber

- Keburukan media sosial

- Penyalahgunaan domain atasan dalam penipuan dan serangan e-Crime

- Strategi yang berkesan untuk melindungi pengguna daripada jenayah elektronik

Sidang kemuncak CeCOS ke 5 mendapat sokongan dan tajaan daripada beberapa syarikat gergasi seperti Hitachi Information System, Microsoft, MarkMonitor, Google serta Global Transit Communications.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90