Top Ad 728x90

,

Public Mutual lancar dua dana Islam

KUALA LUMPUR 18 Julai - Anak syarikat milik penuh Public Bank Bhd. (Public Bank), Public Mutual Bhd. (Public Mutual) melancarkan dua dana Islam baru, Public Dana Islamic Treasures Growth (PITGF) dan Public Dana Sukuk (PSKF) pada hari ini.

PITGF merupakan sebuah dana ekuiti Islam yang bermatlamat mencapai pertumbuhan modal dalam jangka masa sederhana hingga panjang dengan melabur dalam syarikat-syarikat bersaiz kecil dan sederhana yang mematuhi Syariah.

PSKF pula merupakan sebuah dana bon Islam yang menyediakan pendapatan tahunan melalui pelaburan dalam sukuk dan instrumen pasaran kewangan Islam.

Ketua Pegawai Eksekutif Public Mutual, Yeoh Kim Hong berkata, PITGF menawarkan pelabur peluang untuk melabur dalam syarikat-syarikat yang berpotensi untuk tumbuh dengan memfokuskan pelaburannya dalam saham bermodal kecil hingga sederhana yang mematuhi Syariah.

Jelasnya, saham-saham bermodal kecil hingga sederhana secara umumnya menawarkan peluang pertumbuhan yang lebih tinggi berbanding dengan saham-saham bersaiz lebih besar kerana asas perolehan mereka lebih kecil.

Beliau menambah, potensi pertumbuhan adalah cerah bagi saham-saham yang mematuhi Syariah kerana terdapat lebih kurang 796[1] saham bermodal kecil dan sederhana patuh Syariah yang kini tersenarai di Bursa Malaysia.

''PITFG memfokuskan pelaburan terutamanya dalam pasaran domestik, memanfaatkan peluang yang ada daripada prospek pertumbuhan ekonomi berdaya tahan Malaysia dalam jangka masa sederhana hingga yang panjang.

''Bagi mempelbagaikan pelaburan, dana ini boleh melabur sehingga 30 peratus daripada nilai aset bersih (NAB) dalam pasaran-pasaran luar negara terpilih.

''Pasaran-pasaran terpilih yang dimaksudkan seperti Korea Selatan, China, Hong Kong, Taiwan, Singapura, Filipina, Thai, Indonesia, Australia, Luxembourg dan pasaran-pasaran lain yang diluluskan,'' katanya.

Pendedahan ekuiti PITGF adalah di antara 75 peratus hingga 98 peratus daripada NAB dana.

Tambah kenyataan Public Mutual, PITGF adalah sesuai bagi pelabur-pelabur agresif yang ingin mengambil bahagian dalam potensi pertumbuhan jangka panjang syarikat-syarikat bersaiz kecil dan sederhana yang patuh Syariah.

Sementara itu, jelas kenyataan itu, PSKF adalah pelaburan dalam sebuah portfolio pelbagai sukuk yang terdiri daripada sukuk korporat bagi menghasilkan pulangan yang secara amnya lebih baik daripada deposit pasaran wang Islam.

PSKF akan melabur sekurang-kurangnya 75 peratus daripada NAB dalam portfolio sukuk seperti sukuk berdaulat dan sukuk korporat (tersenarai dan tidak tersenarai) yang mempunyai pelbagai tempoh matang dengan bakinya dilaburkan dalam instrumen pasaran wang Islam.

''Untuk mencapai kepelbagaian pelaburan, dana ini boleh melabur sehingga 30 peratus daripada NABnya dalam sukuk luar negara.

''Pasaran-pasaran luar negara yang boleh dilabur oleh dana tersebut termasuk Singapura, Jepun, Hong Kong, Australia, United Kingdom dan pasaran-pasaran lain yang diluluskan,'' ujar kenyataan Public Mutual.

Harga terbitan permulaan PITGF dan PSKF ialah sebanyak RM0.2500 seunit dan RM1.00 seunit masing- masing di sepanjang tempoh tawaran permulaan selama 21 hari dari 19 Julai hingga 8 Ogos 2011.

Pelaburan permulaan minimum bagi kedua-dua dana ialah RM1,000 dan pelaburan tambahan minimum ialah RM100.

Sepanjang tempoh tawaran tersebut, bayaran perkhidmatan promosi istimewa serendah 5 peratus daripada harga terbitan permulaan seunit ditawarkan ke atas pembelian unit PITGF oleh para pelabur.

Para pelabur yang memilih untuk melabur dalam PITGF dengan menggunakan Arahan Debit Terus semasa tempoh tawaran juga akan menikmati bayaran perkhidmatan promosi sebanyak 5.25% NAB seunit selagi Debit Terus itu masih aktif. Tertakluk kepada syarat dan peraturan.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90