Top Ad 728x90

Hidup tidak selesa akibat ekzema keradangan kulit

Bila bercerita tentang ekzema, ramai yang gerun melihat tanda-tanda yang dialami oleh pesakit itu. Malah ada yang tidak sanggup melihat keadaan pesakit apatah lagi jika yang menanggung kesakitan itu adalah si kecil.

Biarpun ekzema tidak berbahaya dan jarang sekali mengancam nyawa namun kehadiran penyakit itu pastinya membuatkan si pesakit tidak selesa dan menggusarkan kehidupan seharian mereka.

Bagaimanapun, ramai yang terkeliru antara simptom-simptom ekzema dan juga jangkitan kuman lain termasuklah kurap. Ini diakui Pakar Runding Sakit Kulit, Dr. Mohd. Noh Idris ketika ditemui, baru-baru ini.

"Ramai yang terkeliru dengan membuat andaian bahawa kesan-kesan gatal serta ruam yang dialami adalah berpunca daripada jangkitan kurap,'' ujarnya.

Jelas beliau, ekzema merupakan salah satu bentuk keradangan yang menyebabkan kulit pesakit menjadi sensitif dan menyebabkan kegatalan serius.

"Keadaan itu biasanya berbeza dengan simptom kurap,'' ujarnya yang berpengalaman lebih 27 tahun dalam bidang perubatan kulit.

Katanya, kulit yang mengalami atopik ekzema biasanya menjadi sangat kering disebabkan kehilangan terlalu banyak kelembapan, bagaimanapun ia boleh diuruskan dengan pelbagai rawatan termasuk menggunakan pelembap untuk kulit kering.

Tegas beliau lagi, kulit pesakit ekzema bukan sahaja menjadi kemerah-merahan, tetapi juga bersisik, keras dan tebal. Terutama di bahagian tangan dan kulit yang berlipat misalnya pada bahagian siku dan lutut.

Malah kulit juga mungkin menjadi keras dan melecet atau bernanah akibat jangkitan bakteria

Beliau berkata, ujian kulit perlu dilakukan untuk menentukan sama ada seseorang itu benar-benar menghidap ekzema atau kulat

"Biasanya kita akan mengikis kupingan-kupingan kudis tersebut dan melihat dalam mikroskop untuk melihat kulat. Jika tidak ada kulat ianya adalah ekzema. Biasanya ekzema mudah dikenal pasti dengan melihatnya menerusi mata yang terlatih.

Selain itu ujarnya, terdapat juga ujian lain yang digunakan kepada pesakit untuk menentukan penyebab ekzema.

Ujian tersebut dinamakan Skin Patch Test untuk menentukan penyebab ekzema. Iaitu seperti alahan kepada minyak wangi dan bahan harian yang digunakan.

"Kebiasaan doktor pakar penyakit kulit akan menampal bahan ujian ini dibelakang badan dan membaca keputusannya dalam tempoh dua ke empat hari. Ujian ini dibuat ke atas orang dewasa yang mempunyai ekzema.

''Untuk kanak kanak kita gunakan ujian darah untuk menentukan penyebabnya.

" Walaubagaimanapun faktor keturunan memainkan peranan penting dalam menentukan seseorang itu mendapat ekzema," katanya.

Ditanya rawatan sesuai untuk penghidap ekzema, beliau berkata, rawatan asas ialah dengan memberi kelembapan pada kulit seperti menyapu pelembap.

Manakala rawatan menggunakan ubat-ubatan kimia pula bergantung kepada fasa penyakit tersebut.

"Sekiranya agak serius, krim sapu yang mengandungi steroid boleh digunakan, krim ini boleh memberi kelegaan akibat ekzema tersebut.

''Selain itu, keprihatinan ibu bapa juga terhadap anak-anak adalah penting dalam memastikan pemakaian ubat yang diberikan oleh doktor," jelasnya.

Ketika ditanya adakah penyakit ekzema ini boleh sembuh sepenuhnya apabila kanak-kanak membesar, beliau menjelaskan ia bergantung kepada jenis ekzema berkenaan.

"Ada ekzema yang hilang ketika kanak-kanak berusia satu hingga dua tahun, ada juga yang hilang ketika usia mencecah 14 tahun dan bagi kes yang lebih teruk, ia berlanjutan hingga dewasa" katanya.

Apa pun, berikut beberapa langkah yang boleh diambil oleh ibu bapa yang mempunyai anak bermasalah ekzema:

Bawa anak berjumpa doktor

Pastikan mereka mandi dengan sabun khas yang berkelembapan tinggi tanpa bahan kimia yang mengeringkan kulit.

Sapu pelembap di seluruh badan selepas mandi.

Pakai pakaian yang nipis dan diperbuat daripada fabrik kapas.

Pastikan persekitaran ruma bersih dan bebas dari habuk dan kotoran.

Jika anak berpeluh ambil kain basah dan lap di tempat yang berpeluh.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90