Top Ad 728x90

Coklat Momentum untuk tenaga

DALAM usaha mempelbagaikan hasil produk hiliran berasaskan koko, Lembaga Koko Malaysia (LKM) banyak terlibat dalam aktiviti kajian dan penyelidikan (R&D).

Biasanya, ia dijalankan secara kerjasama dengan usahawan dan syarikat-syarikat tempatan yang berminat.

Salah satu produk yang dibangunkan hasil usaha penyelidikan tersebut adalah coklat untuk tenaga dikenali sebagai Momentum.

Coklat yang dibangunkan bersama syarikat Momentum Chocolates Sdn. Bhd. itu dicipta khusus untuk individu yang aktif dan sering melakukan aktiviti cergas seperti bekerja luar daerah, bersukan dan sebagainya.

Momentum diadun bersama bahan-bahan berprotein tinggi, karbohidrat dan komponen nutrien yang mampu bertindak sebagai sumber tenaga dalam badan.

Selain mempunyai rasa yang sedap, ia juga dihasilkan dalam saiz yang ringkas dan mudah dibawa ke mana- mana iaitu dalam bentuk bar dan sfera.

Menurut Pengurus Eksekutif Momentum Chocolates Sdn. Bhd., Zulfariq Husin, pihaknya telah bekerjasama dengan LKM sejak tahun 2010.

''Semua sumber coklat dalam pembuatan Momentum ini 100 peratus diperoleh daripada pihak LKM.

''Momentum boleh dijadikan sebagai sumber tenaga segera untuk sesiapa sahaja dan sesuai digunakan sebagai makanan harian.

''Momentum hadir dalam tiga perisa iaitu bebas gula, coklat gelap dan regular. Ia mempunyai inti dalam daripada bijirin serta disaluti coklat di bahagian luarnya,'' katanya ketika ditemui pada Pameran dan Persidangan Komoditi Antarabangsa Malaysia (MICCOS) 2011 di Serdang baru-baru ini.

Coklat Momentum menyasarkan golongan pengguna daripada kalangan pelajar dan juga orang awam untuk kegunaan seperti mengelakkan mengantuk ketika memandu atau mendapatkan tenaga segera.

Ini kerana, coklat tersebut mampu menghasilkan sebanyak 273.4 kalori untuk setiap pengambilan 50 gram iaitu bersamaan satu hingga dua bar Momentum.

Coklat gelap antioksidan

Satu lagi produk berkualiti yang turut dihasilkan LKM adalah coklat antioksidan dikenali dengan penjenamaan Va'lor yang bermaksud 'bernilai' dalam bahasa Spanyol.

Ia dibangunkan hasil kerjasama dengan syarikat syarikat usahawan coklat bumiputera, Dazzle Food Sdn. Bhd.

Menurut Pengurus Besar Dazzle Food Sdn. Bhd., Noor Dina, coklat anti oksida Va'lor mempunyai pelbagai khasiat yang baik untuk kesihatan.

''Coklat gelap yang digunakan dalam ramuan Va'lor ini mengandungi bahan antioksidan polyphenol enam kali lebih banyak daripada coklat susu dan dua kali ganda berbanding coklat gelap biasa.

''Antara manfaatnya adalah seperti melambatkan proses penuaan, bagus untuk kulit, kecantikan wajah dan rambut, meningkatkan tenaga serta baik untuk kesihatan jantung.

''Va'lor disediakan dalam dua pilihan saiz iaitu 48 gram dan juga 100 gram,'' jelasnya.

Noor Dina memberitahu lagi, pihaknya telah menjalankan usaha sama pembangunan coklat dengan pihak LKM sejak tahun 2009.

Katanya, menerusi projek tersebut, LKM banyak membantu daripada segi penyelidikan, kursus, khidmat nasihat, bantuan pasaran serta promosi.

''Kita akan memasarkan coklat Va'lor ini secara komersial dalam masa terdekat menerusi pelbagai program promosi yang telah dirancang.

''Untuk menyokong usaha tersebut juga, syarikat kami turut akan menganjurkan kempen penggalakkan untuk mendidik masyarakat tentang kebaikan dan manfaat coklat ini.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90