Tribunal Pengguna Selesaikan Lebih 8,400 Tuntutan Pengguna
Menurut laman web Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) www.kpdnkk.gov.my, daripada jumlah itu, 3,721 tuntutan diselesaikan menerusi cara penarikan diri, penimbangtaraan (3,311) dan selebihnya perundingan.
Dalam tempoh itu, TTPM menerima 8,827 tuntutan pengguna dengan 4,611 daripadanya melibatkan jenis perkhidmatan manakala selebihnya jenis barangan.
Pakej umrah merupakan kategori tuntutan tertinggi daripada jenis perkhidmatan dengan 428 tuntutan, diikuti agensi pembantu rumah (405), rawatan/pusat kecantikan (403), bengkel kereta (402) dan agensi pelancongan (370).
Bagi tuntutan melibatkan jenis barangan, kategori perabot mencatat tuntutan tertinggi dengan 523 tuntutan diikuti telefon bimbit (519), kereta (497), cabutan bertuah/gores dan menang (405) dan barangan elektrik (290).
Laman web itu menyebut dalam tempoh sama, KPDNKK menerima 9,584 aduan pengguna dan daripada jumlah itu, 5,869 aduan berjaya diselesaikan.
Dalam pada itu, Suruhanjaya Syarikat Malaysia berjaya menyelesaikan 848 daripada 1,008 aduan yang diterimanya sepanjang tempoh berkenaan.
- BERNAMA