Top Ad 728x90

, ,

Ragu wang gaji

Bersama Dr Salam

SOALAN:

SAYA berumur 25 tahun dan bekerja di sebuah hotel terkemuka di Melaka. Saya ragu-ragu adakah gaji saya terima halal kerana hotel ada menyediakan minuman keras kepada pelanggan bukan Islam.

Bagaimanapun, saya tidak pernah terbabit langsung dengan penyediaan arak di sini. Apakah pendapat Dr kerana wang gaji yang saya terima ini turut diberikan kepada ibu bapa.

JAWAPAN:

GAJI yang anda terima itu tetap halal untuk digunakan serta boleh diberikan kepada ibu bapa serta menanggung perbelanjaan keluarga.


Bagaimanapun, memandangkan arak haram di sisi Islam, minuman arak hanya dibenarkan kepada bukan Islam.

Kaunter jualan perlu dipantau supaya orang Islam tidak dibenarkan membeli jauh sekali meminumnya. Pihak pengurusan hotel perlu sedaya upaya memastikan orang Islam tidak mengambil minuman keras itu.

Contohnya, pihak hotel jangan meletak minuman keras di dalam peti sejuk di bilik penginapan.

- HARIAN METRO

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90