Top Ad 728x90

Demam iPhone 5

BARU-BARU ini, pengeluar jenama iPhone, Apple mengumumkan model iPhone terbaru mereka iaitu iPhone 5 yang sememangnya ditunggu-tunggu oleh peminat di seluruh dunia.

Namun, apakah ciri-ciri menarik yang ditampilkan oleh iPhone 5 berbanding model sebelum ini iPhone 4s? Adakah harga yang akan diumumkan kelak di Malaysia boleh dimiliki oleh peminatnya di sini atau terlalu mahal untuk sebuah telefon pintar.

Apakah ciri-ciri menarik yang terdapat dalam iPhone 5 ini? Apakah kelebihan dan kekurangan yang mungkin terdapat dalam telefon kegilaan ramai ini?

iPhone 5 menampilkan rekaan yang jauh lebih ringan, nipis dan pantas berbanding model sebelum ini dengan hanya memiliki ketebalan 7.6 mm dan berat 112 gram.

Sistem operasi turut dinaik taraf oleh Apple dengan memperkenalkan iOS6 bagi menggantikan iOS5 sebelum ini yang turut disertakan dengan 200 ciri-ciri tambahan lain dalam iPhone 5.

Selain itu, ciri lain yang ditambah dalam iPhone 5 adalah seperti kamera bersaiz 8 megapiksel dengan mode panorama dan mengambil gambar ketika kurang pencahayaan.

Apple juga memperkenalkan cip terbaru mereka A6 yang menggantikan cip A5 sebelum ini yang memberi dua kali kuasa kelajuaan dan 22 peratus lebih kecil berbanding cip sebelum ini.

Bagi menyaingi model-model pesaingnya yang tampil dengan paparan yang lebih besar, iPhone 5 turut memperkenalkan paparan Retina bersaiz 4 inchi (10.16cm) dengan resolusi 1136x640.

Bagi kelajuan capaian Internet pula, Apple turut memperkenalkan LTE dalam iPhone 5 keluaran mereka ini membolehkan pengguna melayari Internet dengan lebih pantas dengan iPhone mereka.

Selain itu, ciri-ciri baru yang ditampilkan oleh iPhone 5 adalah kamera iSight, paparan peta 3 dimensi, penambahan jawapan bagi Siri dan penggunaan penyambungan Lightning.

Bagi penyambungan Lightning pengguna dapat menggunakan kedua-dua bahagian ketika proses pemindahan data mahupun mengecas bateri berbanding satu permukaan pada penyambungan 30 pin yang lama.

Namun begitu, bagi pengguna iPhone sebelum ini yang mempunyai kemudahan mengecas ataupun pemain iPod di kereta atau di rumah terpaksa membeli penyambungan tambahan menyebabkan pengguna iPhone 5 terpaksa mengeluarkan belanja tambahan.

Sementara itu, disebabkan oleh reka bentuknya yang nipis, Apple turut memperkenalkan kad sim nano yang mana ia 40 peratus lebih kecil berbanding kad sim mikro yang diperkenalkan dahulu.

Ini akan memberi pro dan kontra kepada pemilik iPhone apabila terpaksa menukar kad sim mereka apabila hendak menggunakan iPhone 5 ini.

Secara keseluruhannya, iPhone 5 tidak banyak memberi ciri-ciri menarik yang diharapkan, namun ia masih lagi sebuah telefon pintar yang dapat memberi kepuasan kepada peminatnya.

Harga di Amerika Syarikat adalah USD199 (RM610) dengan penggunaan plan syarikat telekomunikasi di sana dan mari kita tunggu harga dari syarikat telekomunikasi di Malaysia pula.

- MINGGUAN MALAYSIA

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90