Top Ad 728x90

,

Seluruh dunia kepanasan

Seluruh dunia kepanasan

Sama ada kita sedar atau tidak, gelombang suhu panas akibat pemanasan global nampaknya sedang melanda seluruh dunia.

Beberapa negara dilaporkan melalui suhu panas berpanjangan seperti di Jepun, Amerika Syarikat (AS) dan Eropah.

Penduduk Eropah misalnya, berhadapan cuaca panas luar biasa untuk bulan kedua berturut-turut sejak Julai lalu, sekali gus meningkatkan kadar penggunaan tenaga di rantau itu.

Di Jerman, suhu negara itu meningkat sebanyak 8 darjah Celcius pada 1 Ogos lalu berbanding sebelumnya.

Manakala sesetengah kawasan di United Kingdom mencatatkan suhu sehingga 32 darjah Celcius, tahap tertinggi yang pernah dicatatkan sepanjang tahun ini.

Pakar-pakar meteorologi berpendapat, fenomena cuaca panas melampau akan berterusan di seluruh Eropah sepanjang bulan ini sebelum beransur-ansur berkurangan seperti sediakala.

“Antara punca utama gelombang panas di Eropah ialah pemanasan suhu permukaan laut merentasi seluruh Atlantik Utara,” kata Bradley Harvey, ahli meteorologi di MDA Information Systems Inc. yang berpangkalan di Gaithersburg, Maryland, AS.

Bagi penduduk di negara-negara terlibat, kehadiran musim panas ini dimanfaatkan sebaik mungkin dengan pelbagai aktiviti menarik bersama teman atau keluarga.

Justeru, tidak hairanlah apabila banyak kawasan tumpuan seperti pantai, taman rekreasi dan kolam air pancut sesak dengan pengunjung.

Ada yang bersantai, bermandi-manda dan tidak kurang juga berjemur sambil menikmati pancaran terik matahari.

Selain manusia, suhu panas turut memberi kesan kepada haiwan di zoo.

Haiwan seperti anjing laut, penguin dan burung flamingo enggan berganjak dari kolam kerana mahu terus menyejukkan badan.

Beberapa pihak pengurusan zoo juga menyediakan ketulan ais yang dibekukan bersama buah-buahan untuk diberikan kepada haiwan di bawah jagaan mereka bagi mengelak berlakunya penyahhidratan sepangang musim panas ini.

- KOSMO!



0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90