Top Ad 728x90

Deretan Cuti Umum pada Januari dan Februari 2014

Deretan Cuti Umum pada Januari dan Februari 2014

Sekali lagi deretan cuti akan berlaku, bermula dengan sambutan Maulidur Rasul dan Thaipusam pada minggu depan, diikuti dengan Tahun Baru Cina dan Hari Wilayah Persekutuan dua minggu kemudian.

Maulidur Rasul dan Thaipusam masing-masing akan disambut pada 14 Januari (Selasa) dan 17 Januari (Jumaat) yang menjadikan pekerja hanya berkerja tiga hari dalam seminggu.

Bagi mereka yang bekerja di Negeri Sembilan, 15 Januari (Rabu) adalah hari cuti ganti untuk hari jadi Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan, menjadikannya mereka di negeri itu hanya berkerja dua hari seminggu.

Majikan menjangkakan pekerja mereka akan mengambil cuti sama ada pada 16 Januari (Khamis) untuk cuti empat hari yang disambung dengan cuti hujung minggu atau mengambil cuti pada tiga hari berkerja untuk membolehkan mereka bercuti selama sembilan hari.

Tahun Baru Cina jatuh pada 31 Januari, diikuti dengan Hari Wilayah Persekutuan pada 1 Februari.

Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC) telah menggesa majikan supaya membuat perancangan terlebih dahulu untuk memastikan produktiviti tidak terjejas kerana cuti yang berderet.

"Kebanyakan syarikat berdepan pengalaman yang sama tahun lepas dan perlu telah merancang cara-cara untuk mengelakkan terlalu ramai pekerja mengambil cuti tambahan pada masa ini," kata kata Ketua Pengarahnya Mohd Razali Hussain, Isnin.

Oleh kerana cuti-cuti seperti Maulidur Rasul dan Thaipusam bukan "cuti wajib", beliau berkata syarikat-syarikat boleh mengelak daripada membenarkan pekerja mereka mengambil cuti panjang dengan menggantikan cuti-cuti ini pada hari-hari lain.

Pada November tahun lepas, Jabatan Perdana Menteri mengumumkan bahawa Wilayah Persekutuan akan menikmati cuti tambahan pada 3 Februari (Isnin) disebabkan Hari Wilayah Persekutuan jatuh pada hari kedua Tahun Baru Cina pada 1 Februari.

Cuti tersebut terpakai untuk Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya.

Pengarah Eksekutif Persekutuan Majikan Malaysia (MEF) Shamsuddin Bardan berkata kebanyakan syarikat akan merancang jadual kerja mereka untuk mengelakkan pekerja daripada mengambil terlalu banyak cuti dalam tempoh ini.

"Kebanyakan pekerja baru kembali bekerja selepas berehat akhir tahun dan syarikat-syarikat masih sibuk memulakan perniagaan mereka bagi tahun ini. Mereka tidak mungkin untuk membenarkan terlalu banyak pekerja untuk mengambil cuti panjang dalam jarak yang dekat," katanya.

- mSTAR


0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90