Top Ad 728x90

Sejarah Pasaraya AEON

Sejarah Pasaraya AEON

Tidak  lama dulu, barangan keperluan asas dan harian kebanyakannya dibeli dari kedai-kedai runcit yang dimiliki dan diusahakan keluarga kecil.

Selepas itu, kemunculan pasar raya menguasai industri barangan keperluan pengguna dengan menawarkan pelbagai produk dari jenama tempatan dan antarabangsa.

Pada dekad lalu, pengguna bagaimanapun tertarik kepada pusat membeli-belah yang lebih besar dan terkemuka iaitu hypermarket.

Ketika pasar raya dan hypermarket terus berkembang, kedua-duanya berlumba-lumba memperluaskan cawangan perniagaan mereka.

Hypermarket menarik sebilangan besar pengguna kerana menawarkan pelbagai produk termasuk makanan dan minuman, pakaian, alat tulis dan barangan elektronik.

Ia menawarkan pusat membeli-belah sehenti yang selesa untuk pengguna membeli apa saja barangan keperluan mereka.

Bukan Sekadar Pasaraya

Aeon Co (M) Bhd atau Aeon Malaysia, bersama-sama dengan gergasi runcit tempatan yang lain di Malaysia, terus berusaha menawarkan barangan dan perkhidmatan berkualiti kepada pengguna.

Strategi perniagaannya adalah untuk membuka rangkaiannya di kawasan perumahan pinggir bandar yang mempunyai ramai golongan berpendapatan sederhana.

Syarikat tersebut menganggap ia lokasi yang mudah dikunjungi oleh sebilangan besar pengguna.

Strategi tersebut berjaya dan membantu syarikat itu memperoleh pendapatan sebanyak RM3.26 bilion pada 2012.

"Kami tidak mensasarkan bandar-bandar besar. Sebaliknya, kawasan pinggir bandar dimana anda boleh menjumpai kami. Malah, kami membawa intipati bandar ke kawasan-kawasan ini dengan memperkenalkan kafe popular dan pusat membeli-belah untuk dinikmati pengguna dengan mudah," kata Pengarah Urusan Aeon Co (M) Bhd, Nur Qamarina Chew.

"Ini adalah satu contoh bagaimana syarikat itu masih setia dengan slogannya, 'AEON Memperkayakan Gaya Hidup Anda' dimana ia terus berusaha memenuhi keperluan pengguna dengan menyediakan barangan keperluan di sebuah pusat membeli-belah yang menjanjikan pengalaman sempurna," kata Nur Qamarina.

Syarikat tersebut turut mengendalikan Daiso Japan, Aeon Wellness dan Mister Doughnut di cawangannya seluruh negara.

Penjenamaan Untuk Keselesaan

Nur Qamarina berkata, menghampiri tahun ke-30 Aeon menjalankan perniagaan di Malaysia, kekal relevan dengan menggunakan inovasi adalah strategi asas dan penting untuk mengekalkan dan meningkatkan bilangan pelanggan mereka.

Syarikat itu juga sedang menjalani proses penjenamaan semula yang melibatkan pertukaran nama pusat membeli-belah daripada Jusco kepada Aeon yang bermaksud abadi dalam bahasa Latin.

Proses penjenamaan semula itu adalah sebahagian daripada strategi syarikat tersebut untuk meningkatkan keuntungan sebagai peruncit terkemuka.

"Walaupun proses itu memakan masa, pelanggan akan dapat menyesuaikan diri dengan penjenamaan semula tersebut. Kami ingin menganggap diri kami seperti rama-rama yang akan melalui metamorfosis - melakukan perubahan dan memperluaskan pasaran ke seluruh negara dalam memberi perkhidmatan lebih baik kepada pelanggan," kata Nur Qamarina.

- mSTAR

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90