Top Ad 728x90

Ahmad Rafikin ditemui meninggal dunia di Sekayu

Ahmad Rafikin ditemui meninggal dunia di Sekayu



HULU TERENGGANU - “Ketika berada di kawasan sekitar batu itu, saya laungkan azan lalu menyeru nama Ahmad Rafikin beberapa kali. Dengan izin ALLAH SWT,  saya terlihat satu objek di celah batu dan rupanya ia adalah tangan mangsa,” kata Mohd Johari Abu Bakar.

Beliau yang juga Ketua Pemuda Umno Terengganu merupakan individu pertama menemui Ahmad Rafikin Azman, 16, kira-kira jam 3.30 petang semalam ketika menyertai operasi mencari dan menyelamat mangsa yang dilaporkan hilang sejak Sabtu lalu.

Menurut Mohd Johari, dia bersama sekumpulan pasukan pencari memulakan operasi hari keempat itu kira-kira jam 10.30 pagi dan nalurinya kuat mengatakan Ahmad Rafikin berada di sekitar kawasan batu yang terletak tidak berapa jauh dari kasut mangsa ditemui, petang kelmarin.

“Sebelum berjaya menemui mangsa, saya berada di kawasan itu bersama tiga individu lain. Hati saya kuat mengandaikan Ahmad Rafikin ada di situ dan ternyata ia tepat apabila ternampak satu objek seolah-olah tangan seseorang di celah batu.

“Saya kemudiannya memaklumkan kepada anggota bomba dan penyelamat yang berada berdekatan untuk tindakan selanjutnya. Ternyata tangan yang dilihat celah batu itu adalah tangan Ahmad Rafikin yang dilaporkan hilang Sabtu lalu,” katanya kepada Sinar Harian.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Hulu Terengganu, Asisten Superintendan Mohd Rosli Mohd Amir berkata, mayat dibawa keluar pasukan keselamatan dan tiba berhampiran bilik gerakan operasi jam 6.40 petang.

“Punca sebenar kejadian masih belum disahkan dan mayat mangsa dihantar ke Hospital Hulu Terengganu untuk pemeriksaan lanjut,” katanya.

Sementara itu, suasana hiba menyelubungi ahli keluarga dan kenalan Ahmad Rafikin apabila saling berpelukan dan mengalirkan air mata selepas mengetahui tragedi menimpa mangsa yang merupakan anak bongsu daripada tiga beradik.

Ahmad Rafikin hilang Sabtu lalu ketika menyertai perlumbaan maraton di Gunung Gajah Terom.

Sebelum ini, Sinar Harian melaporkan operasi mencari dan menyelamat pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Sains Sultan Mahmud (Sesma) Kuala Terengganu itu melibatkan carian dalam skala besar.

Mohd Rosli berkata, seramai 143 anggota keselamatan termasuk NGO, orang kampung dan juga 35 anggota tentera dari Batalion 18 RAMD Kem Seberang Takir, Kuala Terengganu terlibat dalam operasi berkenaan.

Sumber : SINAR HARIAN

 

1 Comment:

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90