Top Ad 728x90

,

Viral buka tingkap kereta 30 peratus adalah palsu



Satu mesej dari Tenaga Nasional Berhad (TNB) tersebar di WhatsApp berkenaan peringatan kepada orang ramai agar membuka cermin kenderaan seluas 30 peratus sekiranya kenderaan mereka berjemur di bawah panas melebihi dua jam.

Mesej penuh yang diterima orang ramai berbunyi; ATTENTION NOTICE  (By TNB)   Malaysia sedang dilanda El Nino sekarang ini. Bacaan suhu persekitaran melebihi 39.7°c.  Bagi pengguna semua jenis kenderaan  bertingkap, sekiranya kenderaan anda berjemur di bawah panas melebihi 2 jam, pastikan cermin kereta anda dibuka 30%. Jika cermin ditutup habis (sepenuhnya), tekanan suhu yang terlampau tinggi dalam kereta akan mengakibatkan keretakkan pada cermin, tangki minyak meletup dan enjin kereta terbakar.  Ambil peduli. Sebarkan kepada semua pengguna kenderaan di Malaysia.  Ir.Yusouf Bahaman TNB Dist.  Jln Bangsar KL

FAKTA SEBENAR

Mesej mengingatkan orang ramai supaya membuka cermin tingkap 30 peratus berikutan El Nino disahkan viral palsu oleh TNB melalui kenyataan rasmi kepada Sinar Harian.

Sementara itu, Ketua Jabatan Kejuruteraan Aeronautik, Automotif dan Samudera dari Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Prof Madya Dr Pakharuddin Mohd Samin berkata, jika benar dakwaan itu maka sudah tentu banyak kereta di negara Asia Barat yang cuacanya lebih panas berbanding Malaysia meletup.

“Sewaktu saya belajar di Texas, Amerika Syarikat, ketika musim panas suhunya boleh mencecah lebih 40 darjah Celsius tetapi tiada kejadian kereta meletup atau terbakar sepanjang berada di sana.

“Sebenarnya perkara itu tidak berlaku dan apa yang disebarkan di laman sosial itu mengarut dan tidak perlu dipercayai," katanya ketika diminta mengulas viral berkenaan yang tersebar sejak kelmarin melalui aplikasi WhatsApp.

Sumber: Sinar Harian

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90