Punca Kejatuhan Kerajaan Uthmaniyyah




ZAMAN KEMEROSOTAN DAN KEJATUHAN DAULAH UTHMANIYYAH

Daulah Uthmaniyyah mulai lemah selepas wafatnya Sultan Sulaiman al-Qanuni pada 1566 M. Walau bagaimanapun bibit-bibit kemerosotan dan kehancuran kerajaan itu telah bermula semasa kejayaan-kejayaan sedang berlaku pada zaman Sultan Sulaiman itu lagi. Antaranya, berkaitan dengan masalah perwarisan takhta kurang teratur dan sifat inginkan kuasa di pihak pembesar dan tentera Yenisari. Contohnya bagaimanaa perebutan kuasa telah berlaku selepas kematian Sultan Beyazid II sehingga hampir menghancurkan kerajaan Uthmaniyyah dan juga pemberontakan Yenisari terhadap Sultan Muhammad II yang memangku jawatan sultan yang ditinggalakan oleh ayahnya.

Faktor paling utama tumbang sama sekali Kerajaan Uthmaniyyah ialah semakin jauhnya pemerintahan Uthmaniyyah daripada Syariah Islam, lebih-lebih lagi peringkat akhir pemerintahan Sultan Sulaiman al-Qanuni. Ditambah lagi, nampaknya soal menasihat pemimpin tertinggi dan perlaksanaan "amar maaruf nahi munkar" lebih diabaikan oleh para pembesar dan ulama. Malah, yang lebih parah, golongan ini pun turut sama melakukan kegiatan-kegiatan maksiat atau songsang dan menganjurkan budaya jahiliyyah. Di akla itu, terdapat amalan tasawwuf songsang seperti Tariqat Bektasyi dan Tariqat Mevlevi yang menghasut pemikiran rakyat sehingga meeka menjadi lemah dan melupakan pembangunan duniawi yang diperlukan manusia.

PEMIMPIN YANG LEMAH DAN TIDAK BERKELAYAKAN

Dalam Islam, soal kepimpinan adalah amat penting. Oleh sebab itulah Rasulullah SAW telah bersabda,"Sekiranya amanah (tugas kepimpinan) diberi kepada bukan ahlinya (orang yang tidak layak, yakni tidak berkemampuan), tunggulah saat (Kehancuran)." - al-Hadith "Sekiranya ada tiga orang daripada kamu sedang dalam pengembaraan, maka hendaklah dipilih salah seorang daripada kamu sebagai amir (pemimpin)". Rasulullah juga mengingatkan tentang kepimpinan yang maksudnya lebih kurang, "Sekiranya amanah (tugas kepimpinan) diberi kepada bukan ahlinya (orang yang tidak layak, yakni tidak berkemampuan), tunggulah saat (Kehancuran)." Jelasnya, pemimpin itu mestilah dipilih dan ia sepatutnya diberi kepada seorang yang benar-benar layak dari segi agama dan berkemampuan untuk mengurus masyarakat dengan baik.

Malangnya,pihak Dinasti Uthmaniyyah tidak mengikut garis panduan Syariah iaitu menjalankan syura yang lebih bebas pihak Dinasti Uthmaniyyah tidak mengikut garis panduan Syariah iaitu menjalankan syura yang lebih bebas dan tidak memilih sesiapa sahaja daripada keturunan Uthmani semata-mata sebagai sultan. Apa yang terjadi ialah pada awalnya Daulah Uthmaniyyah mengikut tradisi yang disebut oleh orang Barat sebagai "fraticide", yakni pihak Sultan membunuh sahaja saudara-saudaranya seperti yang diamalkan oleh pihak raja-raja Byzantine.

Sementara itu, kerap juga kita dapati bahawa calon sultan itu dipilih daripada individu yang terlalu calon sultan itu dipilih daripada individu yang terlalu muda hingga tidak dapat menjalankan tugasnya dengan baikmuda hingga tidak dapat menjalankan tugasnya dengan baik, apalagi ketika negara sedang diancam musuh sama ada dari pihak Byzantine, negara-negara Eropah yang lain seperti Empayar Hapsburg (Kerajaan Austria-Hungary), Venice, Perancis, Syi'ah Safawi dan sebagainya. Akibatnya, kerajaan Uthmaniyyah dikawal oleh orang lain daripada kalangan pembesar, iaitu Wazir Besar (Perdana Menteri atau Sadrazam) sendiri, pihak harem (permaisuri atau wanita-wanita lain dalam istana), golongan pegawai istana, termasuk sida-sida (eunuch) atau golongan Yenisari. Misalnya, Sultan Muhammad IV yang menggantikan ayahnya Sultan Ibrahim menaiki takhta ketika umurnya hanya 7 tahun tidak dapat memerintah kerana usianya terlalu muda. Waktu itu, keadaan negara menjadi kucar-kacir disebabkan berlakunya perebutan kuasa, terutama terhadap jawatan Wazir Besar.

Permaisuri-permaisuri istana telah mengambil alih kuasa kerana Sultan Muhamad terlalu muda.
Ketika itu perpecahan politik telah berlaku dan menyebabkan sering terjadi pertukaran Wazir Besar.Sebelum terlantiknya Koprulu Muhamad Basha pada tahun 1656M, tidak kurang 13 orang Wazir Besar yang dilantik dan dipecat. Krisisnya berlarutan melibatkan dua wanita iaitu :
Walide Qasem
Walide tarkhan

Ibu Sultan Muhammad IV pada satu pihak dan antara kerajaan dengan Yenisari pada pihak yang lain. Krisis ini dapat diselesaikan oleh Koprulu Muhammad kerana beliau merupakan seorang wazir yang cekap dan bijak. Walaubagaimanapun, keadaan kembali menjadi genting kemudiannya apabila Siyawush Basha memberontak di Aleppo,Syria dan hal ini merebak hingga ke Istanbl. Kali ini, Sultan dituduh tidak mempedulikan hal rakyat dan asyik berhibur serta memburu sahaja. Hasil suatu mesyuarat yang diadakan di Masjid Aya Sofya pada November 1687M, sultan telah dipecat atas nasihat Qaim Maqam dan Timbalan Wazir Besar. Jelasnya di sini, sultan yang tidak cekap dan bertanggungjawab menyebabkan berlakunya krisis yang menggangu ketenteraman awam dan baginda terpaksa dipecat.

Dalam sistem pemilihan sultan, kuasa yang tertinggi dalam Empayar Uthmaniyyah,Sultan telah menciptakan suatu mekanisme untuk menghapuskan para pesaingnya dengan melakukan apa yang dinamakan oleh orang Barat sebagai "fratricide", yakni membunuh penentangnya seorang demi seorang sehingga tiada pencabar lagi. ialah putera diraja dipilih daripada individu yang paling berpengaruh dan disukai oleh golongan pembesar, khususnya Wazir Besar atau golongan Yenisari. Namun, Sultan Uthmaniyyah mempunyai isteri yang ramai, di samping gundik-gundik di istana. Hasilnya, apabila seseorang sultan meninggal dunia, maka ramailah putera-puteranya menanti peluang untuk berkuasa. Adakalanya, seorang bakal sultan itu terpaksa menghapuskan para pesaingnya yang terdiri daripada saudara-saudaranya sendiri atau sanak saudaranya yang terdekat. 

Sultan telah menciptakan suatu mekanisme untuk menghapuskan para pesaingnya dengan melakukan apa yang dinamakan oleh orang Barat sebagai "fratricide", yakni membunuh penentangnya seorang demi seorang sehingga tiada pencabar lagi. Contohnya, Sultan Muhammad III mengarahkan supaya 19 orang adik-beradiknya dibunuh dengan cara dicekik bagi memastikan kuasanya tidak dicabar di kemudian hari.
Muhammad I pula telah menaiki takhta setelah beliau berjaya menewas dan menghapuskan saudaranya Isa.
Menurut sesetengah penulis, proses "fratricide" sebenarnya dipelajari oleh para sultan Uthmaniyyah daripada tradisi yang diamalkan oleh Kaisar (Maharaja) Byzantine. Sebelum itu, mereka tidak pernah mengamalkannya.

Pada abad ke-17M, Sultan Ahmad I, yang menggantikan ayahnya,Sultan Ahmad I memperkenalkan amalan mewujudkan sangkar (The Cage) atau bilik kurungan bagi mengurung dan mengasingkan putera-putera raja di istana Sultan Muhammad III, pada 1603M, telah menukardasar imi dalam menyelesaikan masalah perebutan yang berlaku antara putera di raja Uthmaniyyah apabila mangkatnyaseseorang sultan yang memerintah. Tetapi formula yang dicarinya juga sama parah dan merosakkan seperti amalan "fratricide" itu. Kali ini, Sultan Ahmad I memperkenalkan amalan mewujudkan sangkar (The Cage) atau bilik kurungan bagi mengurung dan mengasingkan putera-putera raja di istana yang berhampiran dengan harem agar tidak berlaku usaha merebut atau merampas kuasa seperti yang lalu dan pembunuhan sesama keluarga.

Amalan pengasingan dan pengurungan itu juga ada buruknya terhadap kepimpinan Uthmaniyyah dan membawa kesan yang menggugat negara serta rakyat. Melalui sistem ini, sultan yang menaiki takhta biasanya lemah kerana tiada langsung pendedahan dan latihan mengenai soal politik, ketenteraan dan sebagainya sebelum dia dipilih memimpin negara. Antara implikasi daripada pendekatan ini :
Daulah Uthmaniyyah peringkat ini terpaksa berkompromi dengan musuh luar dari Eropah dan tidak dapat mempertahankan wilayahnya yang jauh.

Sultan terperangkap dengan pengaruh sama ada harem atau pegawai pentadbir yang lain mahupun Yenisari.
Adakalanya, kurungan yang terlalu lama menyebabkan setengah sultan menjadi gila apabila dia memegang kuasa.

Misalnya Sultan Mustafa I yang menggantikan Ahmad I telah meghabiskan lebih daripada 10 tahun dalam kurungan menunjukkan kesan-kesan kurang siuman.

Baginda melantik dua orang pengasuhnya (page) yang muda di istana yang beliau sukai untuk menjawat jawatan Gabenor di Kaherah dan Damsyik.

Baginda juga memecat seorang pegawai tinggi supaya dia dapat memberikan jawatan itu kepada seorang petani yang memberikannya air ketika beliau keluar memburu.

Selepas 3 bulan, baginda pun diturunkan dari takhta. Jika pada peringkat awal hinggahlah Zaman keemasan Uthmaniyyah semua sultan adalah ghazi. Namun, pada pada peringkat kemunduran itu, kebanyakkan sultannya, melainkan Murad IV,Mustafa III dan Abdul Hamid II, tidak mempunyai kemampuan untuk memimpin. Sebelum menaiki takhta, mereka hidup terkurung dan tiada pengalaman langsung tentang pentadbiran mahupun latihan ketenteraan.

Contohnya, Sultan Salim II yang menggantikan ayahnya, Sultan Sulaiman al-Qanuni, bukanlah seorang pemimpin tentera yang berkebolehan. Oleh itu, baginda tidak melakukan penaklukan-penaklukan seperti yang dilakukan oleh ayahnya.

Baginda terpaksa mengadakan gencatan senjata yang baru dengan Raja Perancis, Charles iX dan menambahkan juga keistimewaan yang diberikan kepada konsulat Perancis yang bermula pada zaman ayahnya. Dalam keadaan itu, Perancis telah menggunakan kesempatan untuk mengirimkan missionari mengapi-apikan orang kristian agar memberontak terhadap pemerintahan Uthmaniyyah.

Kedudukan rakyat juga tidak aman lagi, malah dirundung kebimbangan akan diserang oleh pihak musuh. Mujurlah wujudnya seorang mujahid agung dan ahli politik ulung yakni Muhammad Basya al-Shuqlali (Sokolli), yang bertindak sebagai seorang menteri yang memberi bantuan kepada kerajaannya.
Salim II juga tidak berkuasa mengawal tentera Yenisari. Baginda terpaksa tunduk kepada tuntutan pihak Yenisari semasa mula mengambilalih kuasa di Istanbul dengan membayar wang yang banyak sebagai cukai sebelum baginda dibenarkan untuk memasuki kota tersebut.

Dalam pada itu, Abdul Majid I (1839-1861) yang menggantikan ayahnya, Mahmud II, pada usianya hanya 16 tahun,Abdul Majid I (1839-1861) yang menggantikan ayahnya, Mahmud II, pada usianya hanya 16 tahun,lebih minat kepada corak kehidupan yang mewah, membazir dan berfoya-foya. lebih minat kepada corak kehidupan yang mewah, membazir dan berfoya-foya. Baginda telah membina sebuah istana yang besar lagi cantik mengikut gaya senibina Eropah. Istana ini dibina oleh seorang arkitek berketurunan Armenia bernama Balian dengan bajet yang tidak terhad. Istana ini dinamakan Dolmabache (Taman yang berhias penuh lagi indah). 
Dalam dihiaskan dengan perabot yang indah dari Eropah, bilik berdansa (ballroom), berlantai marmar dan dikelililngi taman yang cukup indah. Bagi menghilangkan penat lelah mengerjakan program pembahrauan (tanzimat), baginda juga membina sebuah theatre (panggung) bagi menghiburkan dirinya dan para pembesar serta hartawan di Istanbul. Baginda juga mengimpotkan para pelakon Eropah, penari Ballet, pelawak dan sebagainya yang memang terkenal di Eropah.

Ada juga sultan yang tamak dan rakus. Antaranya Abdul Aziz merupakan seorang pengagum Barat yang boros dan banyak menghabiskan harta negara, meskipun baginda juga merupakan seorang pengamal tariqat sehingga daulah Uthmaniyyah diisytiharkan bankrup (muflis).

Baginda banyak berhutang kepada pihak pemodal dan tokoh bank dari Britain dan Perancis. Hal ini meletakkan Uthmaniyyah dalam keadaan kebergantungan kepada Barat dari segi ekonomi dan mudah untuk dikuasai. Malangnya, teras ekonomi itu adalah Riba!!.

Baginda juga menghabiskan wangnya dengan berfoya-foya. Baginda terlalu gilakan seorang jariyah berbangsa Circassia (berkulit putih dan cantik) yang bernama Mihri hanoum, telah memberikan hadiah kepadanya sebanyak satu juta pound sebagai upah hanya untuk menemaninya sambil berhibur-hibur. Akibatnya, baginda terpaksa digulingkan berdasarkan fatwa yang dikeluarkan oleh seorang Syeikh Al-Islam (Mufti) ketika itu.

Satu lagi penyakit ialah campurtangan dari pihak harem (permaisuri, bonda sultan atau gundik-gundik kesayangan sultan) dalam hal ehwal pemerintahan negara.campurtangan dari pihak harem (permaisuri, bonda sultan atau gundik-gundik kesayangan sultan) dalam hal ehwal pemerintahan negara. Harem membawa erti bahagian atau sebahagian daripada rumah yang dikhaskan untuk kediaman wanita, dan lelaki, selain si suami, tidak dibenarkan untuk memasuki kawasan ini kerana menjaga tuntutan syara' bersabit dengan soal aurat, maksiat dan sebagainya.

Sisi gelap yang lain ialah wujudnya amalan menyimpan sida-sida (eunuch) sebagai para pengawal di istana. wujudnya amalan menyimpan sida-sida (eunuch) sebagai para pengawal di istanaAmalan ini tidak pernah diizinkan dalam Islam sama sekali. Menurut para sejarawan Turki, amalan menyimpan para sida itu bermula di Empayar pada peringkat suku pertama abad ke-15M di bawah Muhammad I atau Murad II. Dalam sistem ini, biasanya seorang yang menjadi sida itu dikasi sejak dia masih kanak-kanak dan ada juga kes hamba yang ditawan dalam sesuatu peperangan itu dikasi sebaik sahaja dia dipilih untuk berkhidmat dalam harem.

Sementara itu, amalan rasuah menjadi begitu ketara dan meluas pada peringkat kelemahan dan amalan rasuah menjadi begitu ketara dan meluas pada peringkat kelemahan dan kejatuhan kerjaan Uthmaniyyah.kejatuhan kerjaan Uthmaniyyah. Misalnya, semasa zaman pemerintahan Ahmad III telah berlaku suatu pengkhianatan terhadap negara akibat amalan rasuah oleh Perdana Menterinya sendiri. Dalam satu peperangan dengan Rusia, para mujahid Uthmaniyyah telah mengepung Kaisar Rusia, Peter The Great dan isterinya, Permaisuri Catherine. Tentera Rusia yang bersama kedua raja bersuami isteri itu sudah hampir jatuh. Tetapi, sayang bak rasuah, iaitu tawaran wanita dan harta oleh Catherine sendiri telah mendorong Perdana Menteri Uthmaniyyah ketika itu untuk mengkhianati negara. Beliau menarik balik kepungan itu, jika tidak Rusia pasti hancur dengan mudahnya.

Perkara lain yang merupakan sisi gelap Uthmaniyyah ialah mengizinkan nepotisme dan kronisme.Uthmaniyyah mengizinkan nepotisme dan kronisme. Kita dapati bahawa jawatan-jawatan boleh dijual dan dibeli antara sesama mereka. Satu contoh yang jelas mengenai nepotisme melibatkan Mufti Faizallah. Beliau diserahkan tugas untuk memerintah negara oleh Sultan Mustafa II apabila baginda berundur dari takhtanya kerana malu disebabkan tenteranya kalah dan dengan Perjanjian Carlowitz pada 1699M terpaksa menyerahkan kembali Hungary kepada Maharaja Hapsburg. Mufti itu mengambil kesempatan untuk menyingkirkan Perdana Menteri Husain Koprulu dan memberi peluang kepada kaum keluarganya sendiri untuk mengisi jawatan-jawatan kerajaan.

Tidak terkecuali, masalah berkaitan dengan pihak Yenisari. Hal ini melibatkan syarat mereka yang berkhidmat sebagai Yenisari dikenakan syarat hidup membujang (celibracy).perkhidmatan yang dikenakan kepada para anggota Yenisari pada peringkat awal pemerintahan Uthmaniyyah. Misalnya, mereka yang berkhidmat sebagai Yenisari dieknakan syarat hidup membujang (celibracy). Ini bercanggah dengan apa yang ditentukan Islam, iaitu apabila cukup syarat, seseorang itu digalakkan berkahwin bagi mengelakkan maksiat. Islam tidak pernah menerima amalan celibracy seperti yang diamalkan paderi Katolik. Namun, peraturan ini kemudiannya dilonggarkan perlahan-lahan dan dihapuskan.

Satu lagi perkara,telah memberikan hak-hak keistimewaan (capitulations) kepada negara Perancis dalam keadaan terlalu bermurah hati dan tidak sepatutnya. iaitu berlaku sejak zaman Sultan Sulaiman al-Qanuni, iaitu baginda telah memberikan hak-hak keistimewaan (capitulations) kepada negara Perancis dalam keadaan terlalu bermurah hati dan tidak sepatutnya. Walaupun baginda melayan mereka atas statusnya sebagai Ahl al-Dhimmah (ahli kitab) yang diberi perlindungan dalam Islam,namun sikap yang kurang berwaspada menyebabkan kedudukan umat Islam tergugat.

Melaluinya, pada peringkat akhir pemerintahan Sulaiman al-Qanuni dan terlebih lagi pada masa penggantinya, Salim I, pihak Kristian dan Yahudi menjadi penasihat kepada Sultan.
Luigi Gritti, anak di luar nikah kepada seorang ketua hakim Venetia, menjadi penasihat kepada Sulaiman.
Pihak Yahudi Sephardic pula menjadi penasihat kepada Sulaiman dan anaknya dan membantu membentuk dasar kerajaan Uthmaniyyah.

Yang termasyhur antara mereka ialah Joseph Nasi yang dikenali di kalangan orang Eropah sebagai "The Great Jew". beliau pernah menasihati Salim I supaya menyerang Venice semata-mata kerana beliau hendak rampas harta rampasan yang banyak untuk dirinya.

Dengan cara ini, masalah negara turut terdedah kepada bahaya dan mengancam kedudukan kerajaan serta umat Islam pada jangka panjang.

Begitu juga dalam masalah pendidikan. Akibat pengaruh Barat yang meluas semasa Tanzimat dan zaman Turki Muda, maka dualisme telah melebar atau meningkat dalam masyarakat Uthmaniyyah. Berbagai-bagai sekolah sekular ala Barat seperti Rushdiye (Sek Men Akademik), Mulkiye (Sek Bagi pagawai kerajaan), Harbiye (Sek Latihan ketenteraan) dan kemudiannya Universiti Istanbul (1900) diuruskan mengikut sistem pendidikan sekular Barat dan tentu sekali bercanggah dengan Islam. Semua sistem ini berteraskan akal (logik).

Peranan ulama dihapuskan sama sekali dalam sistem latihan dan segala pengurusan ketenteraanDari segi ketenteraan pun sama juga, Peranan ulama dihapuskan sama sekali dalam sistem latihan dan segala pengurusan ketenteraan sejak zaman Tanzimat dan selepasnya. Tentera seperti juga rakyat semakin hilang semangat agama, termasuk roh jihad. Amalan jahiliyyah seperti arak dan hidup berpeleseran jelas kelihatan seperti contoh yang jelas melalui amalan Mustafa Kamal (Atartuk) sendiri. Hanya latihan kawat, pentadbiran dan persenjataan tentera diperbaiki. Itu pun dengan mengharapkan bantuan dari Barat dalam semua aspek ini dan tidak bebas daripadanya sehinggalah kini.

Tetapi, yang mengejutkan sikap Sultan Abdul Hamid II yang keras terhadap hak rakyat,sikap Sultan Abdul Hamid II yang keras terhadap hak rakyat iaitu ulama yang menegur dan memperkatan yang hak serta kegiatan dakwah bagi menyebarkan Islam, meskipun baginda amat berjasa membina landasan keretapi Hijaz untuk kemudahan umat Islam menunaikan haji dan menegakkan perpaduan sesama Islam, mempertahankan Uthamniyyah dari tipu muslihat kuasa-kuasa besar, Zionis dan Freemasonri dan sebagainya. Ini jelas terbukti dalam tindakannya terhadap Ustaz Badi'uzzaman Said Nursi yang ditahan dan dianggap gila kerana menegur sultan supaya jangan memerintah secara kuku besi dan memperluaskan fungsi Khalifah bukan sekadar memimpin solat jumaat sahaja serta membantu usaha dakwah yang dijalankan oleh Abdul Rasyid Ibrahim, seorang pendakwah dari Turkistan. Tokoh ini telah memohon bantuan daripada sultan bagi menyebarkan dakwah di negeri China dan Timur Jauh. Sepatutnya, sebagai seorang Sultan-Khalifah dan pejuang pan-Islamisme, baginda menghormati pandangan Sa'id Nursi dan menukarkan apa yang tersalah atau terkurang dalam dasarnya serta membantu apa juga kegiatan dakwah sekadar yang termampu olehnya.

Kisah ini menganjurkan kita supaya mengkaji sejarah dan tidak mengulangi kesilapan-kesilapan yang lalu yang hanya akan merugikan umat Islam itu sendiri. Anda boleh mengikuti Drama Bersiri Magnificient Century di Astro Prima & Maya HD : http://blogadha.blogspot.com/2017/05/drama-bersiri-magnificent-century.html

Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url