Top Ad 728x90

,

Kapal angkasa guna semula China berjaya kembali ke bumi



China mencatatkan kejayaan penting dalam bidang aeroangkasa pada Ahad, apabila kapal angkasa eksperimen guna semula yang dilancarkan ke orbit dua hari lalu, kembali semula ke kawasan yang ditetapkan.

Kejayaan itu memiliki makna tersendiri apabila ia memungkinkan perjalanan pergi balik ke angkasa dengan kos lebih murah, lapor Agensi Berita Xinhua.

Misi itu tidak begitu diwar-warkan dan media negara itu masih belum menerbitkan gambar atau video pelancaran serta pendaratan kapal angkasa itu, selain tiada perincian berkenaan teknologi yang diuji.

Tiga tahun lalu, China memaklumkan akan melancarkan sebuah kapal angkasa pada 2020 yang mampu beroperasi seperti kapal terbang dan boleh diguna semula, meningkatkan kekerapan pelancaran dan mengurangkan kos misi.

Pelbagai spekulasi berkenaan kapal angkasa itu memenuhi media sosial China, dengan ada yang membandingkannya dengan pesawat angkasa tanpa pemandu milik Amerika Syarikat (AS), Air Force X-37B dihasilkan oleh Boeing, yang mampu berada di orbit dalam tempoh masa yang lama sebelum kembali ke bumi.

Bagaimanapun, tiada maklumat setakat ini sama ada kapal angkasa yang dilancarkan China itu adalah seperti Space Shuttle AS, namun jika sama seperti X-37B, ia kira-kira lima kali ganda lebih kecil daripada Space Shuttle itu.

Kapal angkasa China itu dilancarkan Jumaat lalu oleh roket Long March 2F yang sebelum ini digunakan untuk membawa kapal angkasa Shenzhou ke orbit.

Shenzhou juga digunakan untuk membawa rakyat China pertama melancong ke angkasa lepas pada 2003.

- Agensi

 

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90