Berjuta-juta pelanggan syarikat telekomunikasi mudah alih, Celcom (M) Berhad di seluruh negara terjejas hampir 12 jam berikutan kesesakan luar biasa pada talian pasca bayar dan prabayar bermula jam 9 pagi semalam.
Perkhidmatan yang terjejas adalah panggilan keluar dan panggilan masuk dalam rangkaian Celcom, tetapi kemudahan lain termasuk SMS, MMS, panggilan antarabangsa (IDD), GPRS, perantauan dan panggilan ke talian tetap serta rangkaian lain berjalan lancar.
Ketua Pegawai Eksekutif Celcom, Datuk Seri Shazalli Ramly, berkata gangguan hanya membabitkan perkhidmatan panggilan suara antara pelanggan talian berkenaan, manakala perkhidmatan jalur lebar tidak terjejas.
“Gangguan berlaku secara berperingkat kira-kira jam 9 pagi dan mula meruncing menjelang waktu puncak pada jam 12 tengah hari. Ia berikutan peningkatan luar jangka kadar penggunaan talian sebanyak lima kali ganda pada hari raya kelima (semalam).
“Kita memang menjangka akan berlaku peningkatan penggunaan talian sempena musim perayaan kali ini tetapi tidaklah sampai lima kali ganda. Belum pernah berlaku kejadian sebegini dalam sejarah Celcom,” katanya ketika dihubungi semalam.
Sambil memohon maaf kepada pelanggan, beliau berkata, dua ‘node’ (pusat pertukaran transmisi) syarikat berkenaan di Kepong dan Perda, Seberang Prai mengalami kesesakan teruk sehingga kehilangan isyarat panggilan.
“Celcom ada dua node. Biasanya, satu node sudah cukup untuk menampung penggunaan, manakala satu lagi sebagai unit sokongan. Bagaimanapun, kedua-duanya sesak teruk hari ini (semalam) hingga isyarat panggilan hilang.
“Bayangkan, 160 juta SMS dikendalikan pada malam raya saja, manakala panggilan IDD meningkat sembilan kali ganda dan panggilan biasa lima kali ganda. Dari malam raya hingga raya keempat memang tiada gangguan sehinggalah hari ini apabila pengguna mula bergerak dan bekerja di kawasan liputan kita,” katanya.
Shazalli turut memaklumkan pasukan teknikal Celcom berjaya memulihkan gangguan itu sepenuhnya menjelang 12 tengah malam tadi.
- BERITA HARIAN
Berita
By
MOHD ADHA MOHD ZAIN (ADHA ZAIN)
Jumaat, September 25, 2009
Written by:
MOHD ADHA MOHD ZAIN (ADHA ZAIN)
Khidmat Celcom terjejas 12 jam
Blogger Informasi
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
SMS pon terjejas gak bro!
BalasPadambroadband pon terjejas teruk..
huh! karam di lautan la gini..
mujo dah ok!
kalo x,saya nk babap dah ni..
aah..line tepon teruk! tp tgh mlm sket, sms lepas dh la cuma lambat ajer..
BalasPadambroadband x tjejas langsung! alhamdulillah.. kalau x.. mati kutu la x tahu nk buat ape dok umah sbb x leh nk on9..hiks..