Top Ad 728x90

,

PAS Selangor bersuara

Pas Selangor sedia meneliti secara terperinci saranan pemimpin Pakatan Rakyat (PR) supaya parti itu mengkaji semula kedudukannya dalam PR di negeri ini berikutan pendirian Datuk Dr Hasan Mohamed Ali yang mahu Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat) dirombak.

Pada masa sama, Setiausahanya, Mohd Khairuddin Othman, mempertahankan pendirian Pesuruhjaya Pas negeri itu yang mempertikaikan kewibawaan ahli panel Selcat dan mencadangkan jawatankuasa berkenaan dianggotai golongan profesional yang tiada kepentingan politik.

Beliau berkata, parti itu akan mengadakan mesyuarat tergempar dalam masa terdekat untuk membincangkan perkara berkenaan kerana Pas tidak boleh dilihat sebagai parti yang hanya 'melukut di tepi gantang'.

Katanya, Pas tidak boleh mengambil mudah desakan beberapa wakil rakyat PR, termasuk daripada Pas sendiri supaya Dr Hasan mengkaji kedudukannya dalam pakatan itu.

"Pas tidak pernah terfikir untuk keluar daripada Pakatan Rakyat, tetapi memandang serius kenyataan daripada wakil rakyat supaya Pas dikeluarkan daripada pakatan," katanya ketika dihubungi Berita Harian, semalam.

Kelmarin, Ahli Parlimen Shah Alam yang juga Yang Dipertua Pas Kawasan Shah Alam, Khalid Samad, dilaporkan berkata, wakil rakyat Pas dan penyokong parti itu sepatutnya membuat penilaian terhadap tindakan Hasan yang dilihat sentiasa bertentangan dengan dasar kerajaan negeri.

Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago daripada DAP pula meminta Hasan meninggalkan PR jika tidak lagi mampu bekerjasama secara berkumpulan dengan wakil rakyat dalam pakatan itu.

Terdahulu, dalam kenyataan media ketika mempertahankan pendirian Pesuruhjaya Pas Selangor yang mahu Selcat dirombak, Mohd Khairuddin berkata, Pas Selangor tetap berpandangan Selcat harus diberi ruang untuk ditegur kerana jawatankuasa itu baru berusia setahun setengah dan tidak terkecuali daripada kelemahan.

"Teguran akan memberikan penambahbaikan kepada Selcat dan seterusnya memperkukuhkan integriti Selcat di mata rakyat.

"Sekiranya ada mana-mana wakil rakyat yang mencadangkan agar Pas mengkaji kedudukannya dalam Pakatan Rakyat, Pas Selangor bersedia mengkaji kenyataan itu secara terperinci," katanya.

Mohd Khairuddin berkata, Pas Selangor mencadangkan proses pendengaran awam Selcat dilakukan secara tertutup bagi menjaga integriti pegawai tinggi kerajaan.

Katanya, parti itu tidak mempertikaikan kewujudan Selcat kerana ia diwujudkan mengikut proses undang-undang yang sah, tetapi mahu perubahan dilakukan terhadap proses pelaksanaan jawatankuasa itu.

Beliau memberi contoh, walaupun mahkamah terbuka kepada orang awam, ia boleh menjalankan proses perbicaraan secara tertutup mengikut budi bicara sendiri.

"Begitu juga dengan Selcat. Walaupun sah kewujudannya, Pas Selangor mendesak proses pendengaran ke atas pegawai tinggi kerajaan dilakukan secara tertutup," katanya.

- BERITA HARIAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90