Top Ad 728x90

JPJ cadang guna AES

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) bercadang memasang Kamera Pengesan Saman Secara Automatik (AES) di 831 kawasan berisiko berlaku kemalangan di seluruh negara untuk mengurangkan kadar nahas jalan raya.

Ketua Pengarah JPJ, Datuk Solah Mat Hassan berkata, tinjauan di lebih 12 negara dan uji kaji yang dijalankan di Lebuh Raya Guthrie mendapati teknologi itu sesuai digunakan di Malaysia.

Beliau berkata, cadangan penggunaan alat itu akan diserahkan untuk pertimbangan Jemaah Menteri dalam masa terdekat bagi menentukan kaedah pelaksanaannya.

‘‘AES merupakan sebahagian daripada pendekatan penguatkuasaan elektronik yang diperkenalkan untuk mencapai sasaran nisbah dua kematian daripada 10,000 kenderaan menjelang 2010.

‘‘Selain berperanan sebagai perangkap kelajuan, AES juga boleh digunakan untuk mengatasi masalah jenayah dan memantau keadaan trafik,” katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Beliau berkata, AES akan dipasang di kawasan kemalangan termasuk 265 kawasan lampu isyarat dan 566 lagi kawasan di mana kelajuan sering menyebabkan kemalangan.

‘‘AES tidak akan disorok daripada pemandu, sebaliknya kita akan mendirikan papan tanda amaran mengenai kedudukan alat ini.

‘‘Ini kerana AES bukan diperkenalkan untuk mendenda pemandu tetapi mahu mereka berhati-hati di kawasan kemalangan,” katanya.

Solah berkata, AES yang menggunakan teknologi radar adalah berlainan dengan kamera perangkap kelajuan yang digunakan oleh polis kerana AES boleh beroperasi secara automatik selama 24 jam.

‘‘AES juga dapat menangkap gambar semua kenderaan yang dipandu melebihi had laju di satu-satu tempat pada masa yang sama.

‘‘AES juga boleh berfungsi dalam bentuk gambar atau video. Alat ini dapat mencatatkan kelajuan kenderaan, gambar pemandu dan nombor plat,” katanya.

Beliau berkata, alat pengesan yang dipasang pada jalan raya hanya dapat mengesan kelajuan dan mengenal pasti jenis kenderaan yang lalu.

‘‘Had kelajuan adalah berbeza untuk kenderaan yang berlainan, alat pengesan AES memastikan kita dapat mengeluarkan saman secara tepat,” katanya.

Tambahnya, AES telah digunakan di 92 negara dan terbukti mampu mengurangkan kemalangan jalan raya.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90