Top Ad 728x90

,

Soal Jawab Agama : Teman lelaki abai solat

Bersama DR SALAM

SOALAN:

DALAM Islam untuk mencari jodoh perlu pada akhlak dan agamanya. Teman lelaki saya berakhlak baik dan bertanggungjawab tetapi dia sering mengabaikan solat.

Saya sering menasihatinya dan dia boleh menerimanya, malah berjanji akan berubah. Tetapi apabila kami keluar ke mana-mana dia seperti biasa meninggalkan solat.

Adakah saya perlu memutuskan hubungan dengannya atau menasihatinya kerana saya berniat apabila kami berkahwin nanti kehidupan beragamanya lebih teratur.

Apabila berlaku sebaliknya, itu yang merunsingkan saya. Mungkin selepas berkahwin dia akan memberontak dan sesuatu yang buruk akan berlaku kepada saya.

Apa pendapat Dr?

JAWAPAN:

AKHLAK baik termasuk dalam kategori beragama yang dituntut Islam. Tujuan Islam ialah melahirkan insan yang benar-benar berakhlak mulia dan baik.

Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak yang mulia.”

Kisah Nabi Yusuf dalam al-Quran mengingatkan kita bagaimana baginda memelihara rohani dan jasmaninya daripada terjebak ke lembah hawa nafsu manusia.

Antara akhlak mulia yang perlu diterapkan ialah ketakwaan kepada Allah iaitu mengikut sunnah nabi, berpaling dan mengelak diri daripada hal yang tidak bermanfaat, reda dengan segala pemberian Allah dan kembali kepada Allah dalam semua perkara.

Dalam melaksanakan solat, kesedaran sendiri amat penting. Saya berpendapat teman anda seorang yang baik dan boleh diajak ke arah kebaikan namun dia perlu sentiasa diingatkan.

Solat itu tiang agama dan mendirikan solat bererti menjaga agama dan asas akhlak. Malah Ia juga asas kepada kebahagiaan keluarga.

Seorang menunaikan perintah Allah tentu lebih bertanggungjawab sebagai suami dan ketua keluarga.

Sebelum mengambil keputusan sama ada untuk memutuskan hubungan atau tidak, anda terlebih dulu perlu memberitahu prinsip anda dalam memilih pasangan hidup.

Keluarga hendaklah memilih jodoh anak perempuannya daripada kalangan orang yang taat kepada agama.

Saya juga ingin menasihati supaya tidak terlalu bebas bergaul dengan mana-mana lelaki sehingga boleh membawa kepada maksiat seperti keluar berdua-duaan tanpa mahram.

- HARIAN METRO

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90