Jauhi sifat jahil
Jika benar, anda sudah terpedaya. Tidaklah pelik, kerana sesiapa boleh terpedaya dalam pelbagai keadaan dan bentuk, seperti terpedaya dengan janji manis si dia, terpedaya dengan keseronokan dialami, terpedaya dengan kemewahan harta benda dan segala isi dunia.
Terpedaya, (Arabnya ghurur) sebahagian daripada keja hilan. Jahil ialah tidak mengetahui langsung terhadap sesuatu atau mengetahui sesuatu, tetapi tidak menepati dengan yang sebenarnya. Terpedaya dari jenis kejahilan walaupun tidak semestinya jahil itu disebabkan terpedaya.
Jahil yang terhasil daripada suatu kepercayaan atau suatu pendapat yang disangkanya benar sedangkan pada hakikatnya salah diistilahkan sebagai terpedaya atau jahil yang terhasil daripada kekeliruan atau sangkaan yang salah dianggapnya sebagai dalil dan bukti sedangkan itu bukannya dalil dan bukti benar, adalah juga diistilahkan sebagai ghurur.
Orang yang hatinya cenderung kepada tabiat nafsu yang rendah dengan alasan dan hujah keliru dan salah adalah seorang bersifat ghurur.
Bahkan, orang yang percaya dirinya baik dan benar sama ada di dunia mahupun di akhirat dengan alasan dan hujah yang salah lagi keliru adalah juga ghurur. Berapa banyak orang yang menyangka dirinya benar, tetapi hakikatnya salah!
Digambarkan al-Quran, golongan manusia yang paling rugi amalannya ialah orang yang sesat perjalanan hidupnya sedangkan mereka menyangka telah melakukan kebaikan. (Lihat surah al-Kahfi: 103-104).
Begitu juga golongan yang menghalangi jalan Allah, se dangkan mereka menyangka mereka mendapat petunjuk. “Dan sesungguhnya syaitan itu tetap menghalang mereka dari jalan yang benar, sedang mereka menyangka mereka men dapat petunjuk.” (al-Zukhruf: 37)
Malah, ada golongan yang menjadikan syaitan itu pembela dan pembantunya sedangkan mereka menyangkakan dirinya benar dan mendapat petunjuk. “Sebahagian (dari umat manusia) diberi petunjuk oleh Allah; dan sebahagian lagi berhaklah mereka ditimpa kesesatan, sesungguhnya mereka telah menjadikan syaitan-syaitan itu pemimpin-pemimpin selain Allah. Dan mereka menyangka bahawa mereka men dapat petunjuk hidayah.” (al-A'raf:30)
Terpedaya adalah sifat iblis yang dilaknat dan dibuang dari rahmat Allah kerana antaranya disebabkan sifat terbabit. Iblis terpedaya dengan sangkaannya dirinya lebih baik daripada Adam dengan alasan dan hujah yang disangkanya benar, tetapi sebenarnya salah dan mengelirukan.
Orang dikuasai sifat terbabit akan dikuasai sifat itu terus menerus dalam sangkaan yang diyakininya benar sehingga merasakan tidak perlu kepada nasihat atau teguran orang lain. Dengan sangkaan itu ia kehilangan kedua-dua, dunianya tidak ke mana, manakala akhiratnya jauh sekali.
Sifat ini boleh dibahagi kepada dua kategori, membabitkan orang kafir dan orang beriman yang derhaka. Orang kafir terpedaya dengan kepercayaan yang disangkanya benar se dangkan pada hakikatnya ia sesat lagi menyesatkan.
Orang beriman pula sepatutnya tidak terpedaya seba gaimana orang kafir sehingga apabila mendapat setitis ke seronokan, sudah mula lupa diri.
“Hai manusia sesungguhnya janji Allah adalah benar, maka sekali-kali janganlah kehidupan dunia memperdayakan kamu dan sekali-kali janganlah orang yang pandai menipu, sampai memperdayakan kamu tentang Allah.” (Fatir:5)
Imam al-Ghazali ada mengemukakan contoh dalam pelbagai golongan:
1. Terpedaya pelaku maksiat
Orang yang (gemar) melakukan maksiat dan kefasikan, kehidupannya menguta makan dunia daripada akhirat, sedangkan pada hakikat sebenar nilai keseronokan dunia terlalu kecil dan lebih kepada suatu penipuan jika dibandingkan dengan akhirat dan ke bahagiaannya.
Ini tidak sama sekali bererti Islam melarang orang beriman daripada menjalankan kegiatan dunia seperti dilakukan orang kafir dalam pelbagai bidang kehidupan dan ekonomi. Cuma Islam memberikan ingatan supaya sentiasa berhati-hati dan sedar matlamat sebenar daripada aktiviti kehidupan, supaya tidak terpedaya, sehingga mengutamakan kehidupan dan keseronokan dunia semata-mata.
2. Terpedaya ahli ilmu
Sifat ini boleh juga menyerang orang berilmu yang ahli lagi pakar dalam pelbagai bidang ilmu syariat. Mereka terpedaya dengan ilmu dan kepakarannya, menyangka ilmunya membuatkan dia mendapat tempat di sisi Allah, menyangka terselamat dari azab, sekalipun tidak beramal dan tidak menjaga anggota daripada maksiat. Orang yang mempunyai ilmu, tetapi tidak memperaktikkan ilmunya lagi bahaya.
Walaupun sifat ini boleh terkena pada sesiapa, tidak mengira orang kafir atau beriman, berilmu pengetahuan, bijak pandai atau si jahil yang tidak tahu apa-apa, ia boleh dihindari, apabila seseorang manusia itu mengambil sikap berhati-hati dan mempunyai pengetahuan yang secukupnya.
Malah, dengan mengenal diri sebagai hamba kepada Tuhan, melahirkan kecintaan rabbaninya dan mengenal dunia mem buatkan seseorang tidak mudah alpa dan dikuasai dunia, malah membawanya mengenali akhirat yang membuat kannya memberikan keutamaan.
Dengan demikian, perjalanan hidup seseorang akan terarah dan tidak mudah tertewas. Tetapi, jika hati kita masih terlebih suka dan tertarik kepada keseronokan dunia berbanding keseronokan akhirat, malah hawa nafsu lebih dituruti da ripada reda Allah, apakah kita sudah boleh disifatkan terlepas dari sifat terpedaya?