Top Ad 728x90

Nabi Daud manusia pertama dilantik jadi rasul, raja

NABI Daud ialah anak Yassa bin Ubid yang dikenali sebagai Yassa al Bitlahami kerana mendiami Baitul Laham. Yassa daripada keturunan Yahuza bin Nabi Yaakub yang mempunyai lapan anak lelaki dan dua perempuan. Nabi Daud ialah anak lelaki bongsu Yassa yang kacak orangnya, kulit kemerahan dan memiliki mata yang cantik. Nabi Daud dikurniakan Allah suara yang lemak merdu sehingga unggas dan bukit bukau turut terpesona.

Baginda rajin berusaha menyara hidup sehingga Rasulullah SAW menjadikan Nabi Daud contoh kepada umatnya kerana tidak bergantung kepada orang lain.

Sejak kecil Baginda mengembala kambing bapanya melengkapkan kerjaya seorang nabi. Mengembala kambing mendidik nabi dan rasul sifat sabar, berkasih sayang, belas kasihan dan menjadi pemimpin yang baik.

Nabi Daud juga kuat beribadah, sehari Baginda berpuasa dan sehari lagi berbuka. Ketika berusia 15 tahun beliau menewaskan Raja Palestin, Jalut yang gagah perkasa. Apabila Raja Thalut memerintah bani Israel dengan kejam dan zalim, Nabi Samuil memilih Daud sebagai raja. Selepas itu Daud dilantik Allah menjadi rasul sekali gus menjadikannya manusia pertama dilantik Allah sebagai raja dan rasul.

Nabi Daud mula popular di kalangan bani Israel selepas berjaya membunuh Raja Jalut menyebabkan Thalut cemburu dan bimbang tempatnya diambil alih Baginda.

Janji Raja Thalut untuk mengahwinkan sesiapa yang dapat menewaskan Jalut dengan puterinya Mairab tidak ditunaikan. Nabi Daud tidak berkecil hati kerana tujuan Baginda berjuang bukan untuk mendapat habuan. Namun, anak bongsu Thalut, Mikal jatuh hati kepada Nabi Daud dan Baginda bersetuju mengahwininya.

Cemburu Thalut kembali selepas Nabi Daud berjaya menewaskan tentera Palestin sekali lagi. Cadangannya untuk menghapuskan Nabi Daud diceritakan Thalut kepada anak lelakinya, Yunasan yang sangat sayang kepada Baginda. Niat itu diberitahu kepada Nabi Daud dan Baginda lari menyelamatkan diri keluar dari Istana Thalut. Nabi Daud mula diburu Thalut untuk membunuhnya, tetapi gagal.

Kebijaksanaan dan kemuliaan hati Nabi Daud membuatkan bani Israel mula mengasihinya. Akhirnya Nabi Daud dilantik menjadi raja bani Israel selepas Thalut mangkat. Dengan kebijaksanaan Baginda, 12 suku bani Israel disatukan di bawah pemerintahannya. Nabi Daud wafat pada usia 70 tahun selepas berjaya meletak batu asas kerajaan Israel yang kuat untuk anaknya, Nabi Sulaiman.

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90