Top Ad 728x90

Teori Letupan Besar

Teori ini dikemukan oleh ahli astronomi Belgium iaitu Abbe Lemaitre(1920-an). Teori ini mendapat perhatian dan diterima oleh kebanyakan ahli sains. Abbe Lemaitre telah mengandaikan pada asalnya semua jisim dan tenaga adalah satu benda yang padu dengan ketumpatan yang sangat tinggi pada satu titik. Pada keadaan ini suhu dan jisim bahan tersebut sangat tinggi manakala jejari bahan tersebut sangat kecil dan menghampiri sifar. Semua bahan tertumpu ke satu titik dan keadaan ini dinamakan primeval atom. Primeval atom mempunyai ketumpatan, suhu dan jisim infiniti manakala isipadunya hampir sifar, keadaan atom ini dinamakan 'ketunggalan' (singulariti) iaitu satu keadaan yang tidak dapat diterangkan oleh hukum-hukum fizik.

Kira-kira 15 billion tahun lalu atom primeval ini mengalami satu letupan yang sangat kuat dan dahsyat kemudian ia berpecah dan mengembang ke semua arah. Ketika letupan berlaku sebahagian tenaga ditukar kepada jisim. Suhu letupan sangat tinggi dan selepas letupan terbentuk foton, elektron, positron, nutrino, antinutrino, proton dan neutron. Semua zarah-zarah ini bergerak keluar. Pada masa 105 tahun selepas letupan proton menarik elektron mengorbitnya dan membentuk atom hidrogen.

Akibat dari daya tarikan graviti di antara jisim, berlaku pemampatan jisim dan berlakulah permulaan proses pembentukan galaksi. Didalam galaksi itu kemudiannya berlaku proses pembentukan bintang.

1 Comment:

  1. Oh.. ini landasan teori buat percobaan yang di CERN yah?

    Kalau tidak salah, teori ini dipopulerkan lagi oleh stephen hawking kan?

    BalasPadam

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90