Keistimewaan Hati Manusia
Disini saya hendak menyebutkan hal hal istimewa mengenai hati manusia,yg dgn nya manusia dapat memperoleh kehormatan yg besar dan memperoleh hak untuk mendekat kpd Allah Ta'ala.Untuk itu mari kita kembali kpd dua masalah yaitu Ilmu dan Irodah(kemahuan).
a-ILMU ialah mengetahui segala urusan duniawi dan uhrowi dan hakikat (kenyataan) yg berhubungan dgn akal.sesungguh nya ilmu itu adalah termasuk urusan yg ada disebalik perasaan yg tidak dimiliki oleh binatang.semua ilmu- ilmu yg perlu itu adalah merupakan keistimewaan yg khusus bagi akal.kerana manusia telah menetapkan bahwa , seorg itu tak mungkin berada didua tempat dlm satu keadaan ketetapan ini berlaku bagi setiap org.Dan diketahui bahwa yg dapat ditangkap oleh indra itu hanya sebagian dari beberapa org saja,oleh kerana itu kesimpulan yg ditujukan kpd semua org adalah melebihi dari apa yg dapat diketahui oleh indra.Apabila hal ini dapat difahami dlm ilmu lahir yg penting, maka dalam segala hal ini akan lebih jelas.
b-Irodah (kemahuan)
Apabila akal dapat mengetahui akibat dari sesuatu hal yg mengetahui pula jln untuk memperbaikinya maka akan tergeraklah dari akal itu satu keinginan kearah kemasaalahtan,mencari sebab -sebab nya berkehendak kpd nya.
Yang demikian itu bukanlah kehendak syahwat dan bukan pula kehendak binatang,bahkan berlawanan,kerana syahwat itu menghindari (lari) dari berbetik dan berbekam sedang akal menghendakinya, ia minta berbetik dan berbekam dan ia menyerahkan wang untuk kepentingan itu.Nafsu syahwat menginginkan makanan yg lazat-lazat dikala dirinya sedang sakit,sedang akal tidak,ia menahan dirinya dari memakan yg lazat-lazat itu.Dan yg demikian itu bukan lah menahan syawat.
Allah menjadikan akal yg dapat mengetahui akibat dari segala urusan itu andaikan tidak disertai dgn menjadikan suatu daya pendorong yg dapat menggerakkan semua anggota badan sepanjang keputusan akal,maka akan sia sia lah apa yg telah menjadi keputusan akal tersebut.Oleh kerana itu hati manusia di istemewakan dgn adanya Ilmu dan Irodah ( kemahuan ) yg kedua-duanya tidak terdapat dlm sekelian binatang dan juga tidak terdapat pada anak di permulaan fitrahnya ,baru terdapat apabila anak tadi menginjak dewasa.Adapun syahwat,amarah,indra lahir dan bathin,maka itu semua sudah terdapat pada diri anak anak.
Baik dan buruk manusia itu ditentukan oleh hatinya.Org yg ingin menjadi hamba Allah yg baik, maka langkah pertama yg haruskan ialah memperbaiki dan membersihkan hati. Org tidak mungkin dapat memperbaiki hati, apabila ia tidak mengerti dan tidak mengenal hati itu.Kerana itu pengetahuan tentang hati dan hakikat sifat-sifatnya, merupakan pokok ajaran Agama dan menjadi dasar bagi org-org yg menuju kepada Tuhan.
Nabi s.a.w. bersabda,
"Jauhilah sifat dengki kerana dengki itu memakan segala kebajikan seperti halnya api memakan kayu bakar."
Nabi s.a.w. bersabda,
"Ucapkan lah kepada manusia kata -kata yg baik,nescaya engkau beroleh bahagia pada hari kiamat."
Ahi fikir Islam berkata,
"kalau org menghina kita ,bukan kita terhina, yg sebenarnya org itu telah menghinakan dirinya sendiri."