Top Ad 728x90

Diabetes dan suplemen nutrisi

Hari ini hampir 1.2 juta rakyat Malaysia menghidap diabetes dan lebih 240 juta manusia di seluruh dunia hidup dengan diabetes. Malangnya, lebih separuh daripada mereka tidak menyedari bahawa mereka menghidapi penyakit ini.

Dua puluh tahun akan datang, angka ini dijangka meningkat kepada 380 juta. Kanak-kanak sekalipun tidak terlepas daripada wabak yang membawa kepada komplikasi-komplikasi yang begitu menakutkan serta mengancam nyawa ini.

Diabetes berlaku apabila pankreas tidak dapat mengeluarkan insulin dengan mencukupi, atau apabila badan tidak dapat menggunakan insulin yang dikeluarkan itu secara berkesan.

Insulin ialah hormon yang diperlukan untuk menukar gula, kanji dan makanan menjadi tenaga untuk keperluan harian.

- Jenis-jenis Diabetes

Diabetes jenis pertama berlaku apabila sistem imun menyerang dan melumpuhkan buat selama-lamanya sel-sel pembuat insulin dalam pankreas.

Sejenis diabetes lagi mengambil masa bertahun-tahun untuk berkembang menjadi penyakit diabetes sepenuhnya.

Ia bermula apabila otot dan sel-sel lain berhenti memberi tindak balas terhadap isyarat ‘buka pintu untuk glukosa’ yang diberi oleh insulin.

Badan bertindak balas dengan membuat lebih banyak insulin, sebenarnya ia cuba menggasak dan memaksa gula darah ke dalam sel-sel.

Akhirnya, sel-sel pembuat insulin menjadi lemah dan mengalami kegagalan. Ini dikenali sebagai diabetes jenis kedua.

Penghidap pra-diabetes mempunyai paras glukosa darah yang lebih tinggi daripada biasa tetapi tidak cukup tinggi untuk disahkan sebagai pesakit diabetes sepenuhnya.

Penghidap pra-diabetes mempunyai glukosa semasa berpuasa yang terjejas (lebih 6.1 tetapi kurang daripada 7 mmol/l).

Paras ini boleh menunjukkan wujudnya risiko tinggi untuk menghidapi diabetes jenis kedua dalam masa 10 tahun yang berikutnya.

Sama ada pra-diabetes akan berkembang menjadi diabetes jenis kedua turut bergantung kepada individu itu sendiri, yang seharusnya mengambil perhatian terhadap berat badan dan kegiatan senaman.

Cara pemakanan bukan sahaja dapat mencegah pra-diabetes daripada menjadi diabetes, tetapi juga dapat mengembalikan semula paras glukosa darah ke julat yang normal.

- Gejala-gejala diabetes

Diabetes mungkin dan seringkali berkembang tanpa dapat didiagnosis kerana gejalanya kelihatan tidak membahayakan dan selalunya kelihatan normal sahaja.

Tanda-tanda dan gejala biasa termasuk:

- Kerap membuang air

Kekerapan membuang air kecil menjadi lebih banyak apabila terdapat terlampau banyak glukosa dalam darah.

Jika insulin tidak wujud ataupun tidak berkesan, maka buah pinggang tidak dapat menapis glukosa untuk mengembalikannya semula ke dalam darah.

Oleh itu, buah pinggang akan dipenuhi glukosa dan ia cuba menarik lebih banyak air keluar daripada darah untuk mencairkan glukosa. Ini menyebabkan pundi kencing sentiasa penuh dan membuatkan anda selalu berlari ke bilik air.

- Rasa dahaga yang berterusan

Sekiranya anda sentiasa tidak puas minum dan minum lebih dari biasa, ini mungkin suatu tanda diabetes, terutamanya jika ia datang dengan kencing yang kerap.

Jika badan anda menarik lebih banyak air keluar daripada darah dan anda lebih kerap ke bilik air, anda akan mengalami dehidrasi, maka lebih banyak lagi anda perlu minum untuk menggantikan air yang telah hilang itu.

- Berat badan turun dengan sendiri

Gejala ini lebih jelas pada diabetes jenis pertama. Dalam diabetes jenis pertama, pankreas berhenti membuat insulin, kemungkinan disebabkan oleh serangan virus terhadap sel-sel pankreas ataupun kerana sesuatu tindak balas autoimun yang membuatkan badan menyerang sel-sel yang mengeluarkan insulin.

Badan akan mencari sumber tenaga lain kerana sel-sel tidak memperoleh bekalan glukosa. Ia mula memecahkan tisu otot dan lemak untuk mendapatkan sumber tenaga.

Diabetes jenis kedua berlaku secara beransur-ansur dengan penentangan insulin semakin berperingkat. Oleh itu kehilangan berat badan tidaklah begitu terserlah.

- Rasa lemah dan letih

Glukosa daripada makanan yang kita makan bergerak masuk ke dalam aliran darah di mana insulin akan membantu memudahkannya masuk ke dalam sel-sel badan.

Sel akan menggunakannya untuk mengeluarkan tenaga yang kita perlu untuk hidup. Apabila insulin tiada ataupun jika sel-sel tidak lagi bertindakbalas dengannya, maka glukosa akan terus berada di luar sel-sel, di dalam aliran darah. Sel-sel akan mengalami kekurangan tenaga dan anda akan berasa letih dan lemah.

- Denyutan atau kebas pada tangan, betis atau kaki

Ini dikenali sebagai neuropati. Ia berlaku secara perlahan dalam masa yang panjang kerana kandungan glukosa yang tinggi secara konsisten dalam darah akan merosakkan sistem saraf, khususnya di tangan dan kaki.

Diabetes jenis kedua muncul secara beransur-ansur dan ramai orang tidak menyedari mereka menghidapinya.

Oleh itu, gula darah mungkin sudahpun berada pada tahap yang tinggi buat beberapa tahun lamanya sebelum pengesahan diabetes dilakukan.

Kerosakan saraf boleh menular tanpa disedari. Keadaan neuropati kerap kali boleh diperbaiki apabila kawalan glukosa darah diperketatkan.

- Tanda-tanda dan gejala lain yang boleh berlaku

Penglihatan yang kabur, kulit kering dan gatal-gatal, selalu mendapat jangkitan, atau luka dan lebam yang mengambil masa yang lama untuk sembuh, semua ini menunjukkan ada sesuatu yang tidak kena.

- Komplikasi diabetes

Penghidap diabetes berkemungkinan untuk mengalami masalah kesihatan serius seperti penyakit jantung, strok, darah tinggi, masalah peredaran darah, kerosakan saraf, kebutaan dan kegagalan buah pinggang.

i) Penyakit jantung dan penyakit saluran darah.

Penyakit jantung merupakan penyebab utama kematian bagi mereka yang menghidapi diabetes. Tiga daripada empat kematian yang berkaitan dengan diabetes adalah disebabkan oleh penyakit jantung dan penyakit saluran darah (kardiovaskular).

Penghidap diabetes adalah dua hingga empat kali lebih berkemungkinan untuk mengalami penyakit jantung berbanding mereka yang tidak menghidapi diabetes.

ii) Kebutaan

Pesakit diabetes hendaklah memeriksa mata setiap tahun untuk memastikan kesihatan mata dan menjaga penglihatan.

Paras gula darah yang tinggi boleh merosakkan saluran darah yang menyalurkan khasiat ke retina mata.

Kekurangan aliran darah dan bekalan oksigen kepada urat saraf dianggap oleh ramai para penyelidik sebagai penyebab kerosakan saraf.

iii) Kegagalan buah pinggang

Walaupun terdapat ubat dan diet yang dapat mengawal diabetes, penyakit ini boleh membawa kepada penyakit buah pinggang (nefropati diabetes) serta kegagalan buah pinggang.

Buah pinggang yang rosak tidak dapat membersihkan darah dengan baik. Oleh itu, sisa buangan dan cecair akan terkumpul di dalam darah.


iv) Ulser kaki

Mereka yang berpenyakit diabetes mempunyai risiko kecederaan kaki oleh kerana rasa kebas yang disebabkan oleh kerosakan saraf dan aliran darah yang rendah ke urat saraf di bahagian paha dan kaki.

Kehilangan fungsi saraf ini boleh membawa kepada pemborokan (ulser), penyakit kelenayuh dan pemotongan anggota.

Ulser kaki akibat diabetes berisiko amat tinggi untuk dijangkiti dan kadangkala tidak dapat diubati. Ulser kaki yang tidak dapat disembuhkan ini seringkali menjadi sebab pemotongan kaki bagi penghidap diabetes.

- Suplemen nutrisi dan herba

Dalam semua keadaan gula darah tinggi, adalah penting untuk memastikan pesakit mengambil diet yang sesuai, iaitu yang rendah gula dan kanji serta mengambil suplemen formula multivitamin khas untuk pesakit diabetes yang mengandungi nutrien penting seperti asid alfa lipoik, kromium, biotin dan vanadium untuk membantu menguruskan paras gula darah.

Ini merupakan empat nutrien penting untuk pesakit diabetes kerana ia membantu meningkatkan sensitiviti insulin, menstabilkan paras gula darah dan mencegah perkembangan komplikasi kencing manis.

Herba seperti pati kayu manis dengan banaba juga penting kerana ia mempunyai ciri-ciri yang boleh menurunkan paras gula darah.

Pilihlah pati kayu manis larut air yang dipiawaiankan kerana ia mengandungi Polifinol jenis A Polimer yang telah terbukti dapat meningkatkan aktiviti insulin sebanyak 20 kali, oleh itu ia membuatkan paras gula darah dalam kawalan.

Banaba mengandungi asid korosolik yang juga selamat dan berkesan untuk menurunkan paras gula darah. Bila digabungkan, kedua herba ini berfungsi secara bersinergi dan mengawal paras gula darah dengan lebih berkesan lagi.

MAKLUMAT dalam artikel ini adalah untuk tujuan pendidikan sahaja dan seharusnya tidak digunakan sebagai ganti nasihat kesihatan peribadi. Jika anda sedang mengalami masalah kesihatan, anda dinasihatkan supaya berjumpa dengan pengamal pakar kesihatan.

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90