Jumaat, Januari 30, 2009

Buku motivasi Islamik - Life is an Open Secret-Think About It


Waktu yang diluangkan bersama rakan-rakan sewaktu mereka menghadapi masalah dan pemerhatian telitinya dengan ragam kehidupan masyarakat serta gabungan minat yang mendalam dalam bidang penulisan telah mendorong Zabrina A. Bakar untuk berkongsi perspektif serta pandangannya tentang kehidupan dalam buku sulungnya berjudul Life is an Open Secret-Think About It. Buku ini dilancarkan pada 17 Julai 2007.

Zabrina atau lebih dikenali sebagai Sis Zabrina di kalangan sahabat handai dan pengikut setia blognya (www.wisdomthruwords.blogspot.com) telah mula mengumpul dan mencatat pengalaman dan pendapatnya tentang kehidupan yang dilalui dalam buku sulungnya untuk memberi motivasi dan inspirasi kepada mereka yang memerlukan.

Buku Life is an Open Secret-Think About It merupakan satu koleksi kisah-kisah motivasi dan inspirasi yang ditulis dalam nada bersahaja, seolah-olah si penulis sedang berbual dengan si pembaca.

Ia merupakan buku motivasi untuk semua lapisan masyarakat tanpa mengira asal, budaya, kepercayaan, usia, pekerjaan atau jantina.

Sebagai seorang life storyteller, Sis Zabrina menulis tentang isu-isu yang menyentuh kehidupan seseorang itu agar ia menjadi lebih bermakna. Beliau juga menyentuh tentang hal-hal peribadi seperti harga diri, keyakinan diri hingga kepada isu-isu mengenai hal kekeluargaan dan hubungan sesama insan seperti ibu, adik-beradik, dan juga tentang alam pekerjaan dan persekolahan.

Apatah lagi, penggunaan teknik bahasa yang mudah, senang dan jelas sehingga membolehkan pelajar remaja yang masih di alam persekolahan dapat memahami mesej yang disampaikan dengan mudah.

Anekdot-anekdot ringkas yang mencuit hati juga diselitkan tanpa terkeluar dari tajuk yang sedang dibincangkan di dalam buku tersebut. Pemikirannya yang terbuka juga dapat dilihat daripada cara beliau memberi pandangan tanpa sebarang prasangka.

Kenyataannya, minat beliau untuk menghasilkan bukunya sendiri bermula apabila beliau mula meletakkan cerita-cerita motivasi tulisannya di blog miliknya pada Mac 2006.

Kini, blognya telah dilawati oleh pembaca-pembaca dari 150 negara di merata dunia. Sis Zabrina juga kini merupakan seorang penulis kolum motivasi di beberapa akhbar dan laman web luar negara seperti di Amerika Syarikat, Mesir, Brunei Darussalam dan Kanada

Setahun kemudian, melihat kepada sambutan positif yang diterima daripada buku pertamanya itu, penerbit Wise Words Publishing mengambil keputusan untuk mengeluarkan buku kedua sebagai kesinambungan siri buku yang bertajuk Life is an Open Secret - You, Me and We yang dilancarkan pada 15 Julai lalu.

Fokus buku kedua ini masih berlegar tentang tema yang sama dengan keluaran pertama cuma dengan sedikit perubahan yang mana penulis mengajak pembaca untuk tidak hanya melihat di dalam diri mereka sahaja tetapi turut melangkah keluar daripada ruang peribadi mereka dan menilai interaksi mereka dengan kehidupan di luar sana.

Difahamkan, semua siri buku Life is an Open Secret mempunyai matlamat yang memberi inspirasi kepada pembacanya untuk merealisasikan potensi sebenar mereka, percaya akan diri sendiri, sifat bertanggungjawab di dalam kehidupan mereka, menjadi warga masyarakat yang berguna dan secara menyeluruh untuk menikmati kehidupan sebagai individu yang bersemangat kental dan positif.

1 ulasan:

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.

Recent Posts