Top Ad 728x90

, , ,

Komentar - Amanat Abdullah mengingatkan hidup mati UMNO

Ucapan dasar Presiden UMNO, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang bertajuk "Masa Depan dan Survival Parti" boleh dianggap amanat terakhir beliau sebelum berundur daripada kepimpinan UMNO.

Amanat itu bukan sahaja patut menginsafkan diri Abdullah tetapi juga lebih 3.46 juta ahli UMNO.

UMNO yang akan menyambut usia 63 tahun pada Mei depan sedang berhadapan dengan persepsi dan keyakinan rakyat yang sudah berubah.

Masalah salah tafsir dan persepsi negatif ini ditokok tambah dengan taktik pakatan pembangkang yang melonggokkan kesalahan dan beban masalah rakyat ke atas bahu UMNO.

Kritikan dan pendedahan mengenai kelemahan parti orang Melayu ini juga bagaikan diberi bola tanggung oleh sikap segelintir pemimpin UMNO sendiri untuk dilibas atau dihentam habis-habisan oleh rakyat.

Teguran Abdullah mengenai semangat berkorban, semangat berjuang, semangat berkhidmat untuk bangsa dan negara dalam kalangan orang UMNO semakin tipis dan lemah, ada kebenarannya.

Semua kesan tindak-tanduk itu dapat dilihat terhadap pentadbiran Abdullah dan prestasi UMNO pada Pilihan Raya Umum 2008 dan juga pada dua pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh dan Kuala Terengganu.

Hakikatnya sebelum menyerahkan tampuk kuasa kepada Timbalannya, Datuk Seri Najib Tun Razak, Abdullah mengulas sebab-sebab terhakisnya kepercayaan rakyat terhadap UMNO.

Terdapat lima kelemahan dalam parti itu. Faktor dalaman itu ialah pemimpin UMNO tidak lagi akrab dengan rakyat, kurang memberi tumpuan membantu masyarakat luar bandar yang mana mojoritinya Bumiputera, program politik mendekati generasi muda kurang berkesan, perbalahan merebut jawatan hingga meruntuhkan semangat kekeluargaan UMNO dan sifat mengutamakan kebendaan telah melabelkan UMNO parti korup.

Jika kelemahan tersebut tidak diperbetulkan, kesannya kepada UMNO cukup besar. Sebab itu kesempatan yang ada sekarang sehingga Pilihan Raya Umum Ke-13 iaitu tiga atau empat tahun lagi, UMNO perlu bermuhasabah dan memperbaiki kesilapan sejak akhir-akhir ini.

UMNO patut kembali mengkaji sumbersumber kekuatannya sehingga berjaya memikat hati dan sokongan rakyat sejak pilihan raya 1955 hingga 2004.

UMNO mesti peka dengan masalah dan aspirasi bangsa Melayu, menguatkan kerjasama antara kaum dan mengiktiraf peranan dan hak mereka di negara ini, di samping menyesuaikan diri dengan perubahan sosial dan politik.

Sesungguhnya, UMNO perlu pulihkan imejnya daripada golongan yang menyertai parti semata-mata mengharapkan jawatan dan projek.

Jangan kita cuba mengatakan Presiden UMNO tidak menegur kelemahan parti ini. Abdullah sudah mengingatkan dan menasihatkan pemimpin dan perwakilan bahawa di luar Dewan Merdeka itu, ramai yang berpandangan bahawa jika UMNO dan Barisan Nasional (BN) tidak berubah, maka Pilihan Raya Umum Ke-12 pada 8 Mac 2008 merupakan kemenangan terakhir kepada BN menubuhkan kerajaan.

Hakikatnya, mulai sekarang UMNO wajib melakukan perubahan. Abdullah mahu ahli UMNO mulakan tekad dan iltizam menyatakan "Aku akan berubah". Ikrar itu mesti diikuti dengan langkah berani ahli-ahli UMNO sendiri untuk melakukan perubahan dari dalam diri masing-masing.

Ingatlah amanat Abdullah selaku Presiden UMNO keenam. UMNO kini menghadapi persoalan hidup atau mati parti tersebut. Terserah kepada barisan kepimpinan dan juga ahli-ahli UMNO sendiri sama ada mahu berubah atau rakyat akan mengubah parti yang memerintah negara ini.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90