Rabu, April 29, 2009

Aplikasi interaktif baru Google

GOOGLE Inc memperkenalkan beberapa aplikasi interaktif terbaru menerusi Gmail Labs yang mampu memberi ke puasan kepada pengguna e-mel Google.

Gmail yang sememangnya dikenali sebagai penyedia per khidmatan e-mel percuma terbaik disertai dengan per lindungan keselamatan spam yang kukuh, berjaya menarik perhatian penggunanya untuk mencuba Offline Gmail, Mail Googles, Quick Search Box dan Task.

Pengurus Produk Gmail, Google Inc, Keith Coleman, berkata Google melakukan kajian yang terperinci bagi me ngenal pasti aspek yang dimahukan pengguna sebelum memperkenalkan interaktif terbabit secara rasmi.

“Gmail Labs dilancarkan secara rasmi di seluruh dunia sempena kelahiran Gmail yang kelima pada 1 April lalu. Kemunculan Gmail Labs ini sebagai petunjuk kemajuan yang dicapai dengan menyediakan e-mel yang semakin berinovasi, kukuh dan programnya yang tidak dapat ditandingi.

“Sebanyak 43 aplikasi interaktif menarik disediakan di seluruh dunia mengikut bahasa tempatan bagi memenuhi kesesuaian pengguna di negara masing-masing seperti Bahasa Malaysia, Cina dan Tamil untuk pengguna di Malaysia,” katanya.

Menurut Keith, berdasarkan statistik Google, terdapat 10 juta pengguna yang berdaftar dengan Gmail di seluruh dunia namun berdasarkan perangkaan Comscore, Gmail mem punyai 113 juta pengguna di seluruh dunia secara ke seluruhannya.

Aplikasi terbaru seperti Offline Gmail membolehkan peng guna membaca dan menghantar e-mel walaupun tidak mempunyai sambungan ke Internet. Interaktif yang masih di peringkat percubaan ini menerima tindak balas yang me ngagumkan daripada pengguna e-mel.

Kadang kala pengguna mengalami beberapa masalah seperti gangguan dan sambungan ke Internet yang terlalu perlahan. Jika interaktif ini dihidupkan, Gmail menggunakan Google Gears untuk pindah turun data e-mel ke komputer peng guna.

Pelbagai aplikasi perisian menarik lain seperti Google Alert yang bertindak sebagai pemberi maklumat kepada pengguna menerusi e-mel sekiranya kata kunci (seperti nama sendiri), digunakan di Internet.

1 ulasan:

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.

Recent Posts