Top Ad 728x90

Saksi aksi The Red Devils di Malaysia serendah RM50

Pasukan utama yang berkualiti tinggi tetapi dapat ditonton dengan harga yang tidak begitu mahal - dijanjikan dalam Jelajah Asia 2009 Manchester United di Malaysia pada 18 Julai ini.

Menyedari kegawatan ekonomi dunia kini, cuma RM50 hingga RM90 mungkin perlu dibayar penyokong setia The Red Devils untuk menyaksikan mereka menentang Pilihan Malaysia di Stadium Nasional, Bukit Jalil pada perlawanan persahabatan itu.

Penganjur jelajah, ProEvents International Sdn. Bhd. menjanjikan nilai hebat bagi aksi bola sepak bertaraf dunia itu pada sidang akhbar di Wisma FAM, Kelana Jaya, semalam dengan berharap dapat memutuskan harga tiket itu dalam 10 hari lagi.

Pengarah Urusan ProEvents, San Boon Wah berkata: "Manchester United memiliki sejumlah besar peminat di Asia yang pasti berdebar dan teruja untuk menyaksikan kehadiran pasukan utamanya secara langsung. Dengan ekonomi sekarang, harga tiketnya mungkin tidak jauh bezanya ketika mereka datang sini pada 2001."

Namun agak memeranjatkan ialah jika gelanggangnya masih sama seperti 2001, penganjur kali ini mengubah dan mengawalkan sepak mula perlawanan persahabatan itu dari waktu tradisi, 8.45 malam ke 5.30 petang pula.

Boon Wah bagaimanapun memberikan alasan sepak mula awal itu merupakan permintaan daripada kelab tersebut selain membolehkan ia ditonton sekeluarga serta peminat setia yang datang dari jauh dan pelancong asing memandangkan ia merupakan hari Sabtu .

"Perlawanan ini juga akan disiarkan secara langsung menerusi TV ke Asia, Eropah, Amerika Selatan, Carribean dan Afrika yang merangkumi kira-kira 400 juta isi rumah sekali gus menaikkan imej dan tarikan pelancongan buat Malaysia," katanya.

Kedatangan The Red Devils ke Malaysia kali ini merupakan yang keempat selepas 1981, 1995 dan 2001 manakala anak buah Sir Alex Ferguson ini akan turut mengunjungi Jakarta, Indonesia pada 20 Julai; Seoul, Korea Selatan (24 Julai) dan Hangzhou, China (26 Julai) sepanjang jelajah itu.

Pada 2001, skuad kebangsaan Malaysia yang ketika itu kebanyakannya dibarisi pemain bawah 23 dan dibimbing Alan John Harris, dibelasah 6-0 oleh Manchester United yang menurunkan bintang mereka seperti David Beckham, Fabien Barthez, Jaap Stam, Juan Sebastian Veron dan Ryan Giggs.

Dua tahun lalu, kedatangan Manchester United terpaksa dibatalkan pada saat akhir setelah Presiden Gabungan Bola Sepak Asia (AFC), Mohamed Hammam tidak merestuinya kerana tidak mahu ia bertembung dengan jadual pusingan akhir Piala Asia di Malaysia, Indonesia, Thailand dan Vietnam pada Julai.

Mengenai promosi menjelang kedatangan mereka yang dijadualkan pada 17 Julai ini, kata Boon Wah, pihaknya telah merancang pelbagai acara seperti peraduan yang menawarkan hadiah menarik, sesi peminat bertemu pemain, menonton sesi latihan dan perlawanan persahabatan itu.

Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Azzuddin Ahmad pula berkata, pihaknya yakin Pilihan Malaysia mampu memberikan tentangan hebat dan habis-habisan terhadap kelab terhandal England, Eropah dan dunia itu.

"Sebagai seorang warganegara Malaysia juga, saya yakin persembahan akan menarik dan tidak menghampakan serta pulangan wang yang berbaloi dengan aksi skuad negara buat penonton," katanya, seperti ketika Chelsea mengalahkan Malaysia 2-0, tahun lalu.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90