Top Ad 728x90

,

Tentera AS sertai Facebook

Angkatan Tentera Amerika Syarikat (AS) semalam berkata, ia telah melancarkan halaman peminatnya di laman web sosial Facebook dan menubuhkan pejabat untuk 'media sosial' dalam talian, walaupun peraturan keselamatan mengehadkan akses tentera kepada jaringan Internet.

Menyedari perubahan kepada landskap media, jurucakap tentera, Lindy Kyzer berkata, pihaknya mahu memastikan mereka dapat mencapai golongan lebih muda yang banyak bergantung kepada laman jaringan sosial seperti Twitter dan Facebook.

''Anak muda hari ini tidak menonton berita pada waktu malam. Mereka berkawan dan berkongsi maklumat menerusi Twitter atau Facebook.

''Jika kami tidak ada dalam ruang seperti itu, kami tidak dapat menceritakan kisah tentera,'' katanya kepada AFP.

Bahagian Media Sosial Dalam Talian untuk tentera ditubuhkan pada Mac lalu.

Menurut Kyzer, halaman Facebook tentera telah dilancarkan minggu lalu dan kini mempunyai lebih 8,000 peminat.

Laman itu turut disertai isteri-isteri tentera yang ingin mendapatkan nasihat daripada keluarga tentera yang lain, golongan muda yang bersedia memasuki perkhidmatan tentera dan veteran yang mengirim doa buat tentera di medan pertempuran.

Halaman Twitter tentera yang dibangunkan tahun lalu, menyaksikan permulaan yang perlahan dengan hanya 5,000 pengikut.

Namun sekatan keselamatan komputer Jabatan Pertahanan yang ditetapkan pada 2007 telah menimbulkan halangan kepada kempen jaringan sosial, apabila tentera di Iraq atau Afghanistan sering dilarang mengakses Facebook atau Twitter menggunakan jaringan komputer di pangkalan tentera.

''Ia dikesali dan menjadikan situasi lebih sukar di persekitaran penempatan, tapi kami telah menubuhkan program-program yang baik supaya akan ada kafe Internet di kawasan penempatan tentera dan yang seumpama dengannya,'' ujar Kyzer.

- AFP

1 Comment:

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90