Membeli belah secara maya
Hasil kajian syarikat informasi dan kaji selidik pemasaran terkemuka dunia, Nielsen Global Online menunjukkan lebih 627 juta penduduk dunia sudah mula menerokai pembelian secara dalam talian (online), sejak tahun 2005.
Lebih menarik, data tersebut turut memaparkan bahawa sejak tahun 2003 hingga 2005, pembelian secara maya telah melonjak sehingga 40 peratus.
"Jika sebelum ini, Internet menjadi lubuk informasi dan bahan kajian, tetapi kini ia bertindak sebagai 'alat' penting dalam kehidupan moden.
"Penggunaannya semakin berkembang sehingga menawarkan bermacam-macam kemudahan termasuklah proses jual-beli secara maya yang mendapat sambutan ramai," jelas Presiden Antarabangsa Nielsen Global Online, Jonathan Carson yang dipetik dari laman web Nielsen.com.
Mengikut perbandingan, penduduk Korea Selatan paling ramai membeli secara dalam talian dengan kiraan 99 peratus daripada pengguna Internet membeli-belah secara maya. Ia diikuti 97 peratus pengguna Internet dari United Kingdom, Jerman dan Jepun serta lapan peratus pembeli dari Amerika Syarikat (AS).
Mengapa masyarakat dunia mula terjebak membeli-belah secara dalam talian?
"Faktor utama mendorong saya membeli secara maya kerana mudah mendapatkan barang yang sukar didapati di pasaran tempatan. Hanya klik pada butang tetikus dan melayari laman web, saya boleh mendapatkan barangan yang dikehendaki," ujar Mohd. Shahhidzir Asna Mohamed Azizan.
Anak kelahiran Sungai Petani, Kedah itu kerap membeli gajet efek gitar sejak dua tahun lalu secara dalam talian.
"Hanya menerusi pembelian secara dalam talian, saya mampu membeli gajet efek gitar, khususnya buatan Jepun yang tidak dijual lagi di Malaysia.
"Lagipun produk yang dibeli secara dalam talian lebih murah berbanding harga pasaran. Saya pernah membeli gajet efek gitar dari Singapura pada harga RM1,100 termasuk kos penghantaran. Sedangkan item yang sama di kedai alat muzik dijual pada harga RM1,600," ujar Shahhidzir sambil menunjukkan sebilangan gajet efek gitar yang dibelinya secara dalam talian.
Dalam pada itu, Shahhidzir yang berkhidmat di syarikat My EG Services Bhd. memberitahu, selain harga yang lebih murah, pembelian secara dalam talian juga dapat menjimatkan masa dan lebih selesa.
Menurutnya, dia tidak perlu bersesak-sesak di gedung beli-belah kerana mampu menjalankan aktiviti pembelian dari rumah mahupun di mana sahaja.
Pemuda berusia 26 tahun itu mengakui menerusi pembelian secara maya, dia tidak perlu risau untuk mengejar masa waktu operasi kedai kerana pada pukul 4 pagi, dia masih berpeluang melakukan pembelian.
Namun, Shahhidzir yang sudah membelanjakan lebih RM5,000 untuk membeli-belah secara maya tidak menafikan risiko ditipu oleh penjual secara dalam talian.
"Menerima barangan yang tidak sama seperti yang dilihat dalam web atau blog merupakan antara masalah utama yang berlaku dalam aktiviti pembelian sebegini. Namun, sepanjang dua tahun saya aktif membeli secara dalam talian, saya belum lagi berhadapan dengan masalah berkenaan.
Risiko ditipu
"Caranya mudah iaitu sebelum membeli sesuatu produk, saya akan melayari lebih daripada lima laman web yang menawarkan barangan yang sama terlebih dahulu. Selain meneliti spesifikasi item dan membuat perbandingan harga, saya akan meminta penjual memaparkan foto produk dalam pelbagai sudut.
"Sekiranya, penjual enggan berbuat demikian tetapi beria-ria menegaskan produk tersebut baik, saya akan membatalkan urusan jual beli. Bagi mengelakkan diri ditipu juga, secara rutin saya mendapatkan data peribadi dan nombor telefon penjual untuk berkomunikasi lebih lanjut mengenai kualiti dan spesifikasi barang yang ditawarkan," jelas Shahhidzir.
Menurutnya, sekiranya gajet yang ditempah tidak memenuhi kriteria yang diingini, Shahhidzir akan menjual semula gajet tersebut secara dalam talian di laman web Ebay.com atau Mudah.com.
"Tidak sukar membeli barang secara maya. Apa yang penting, layari beberapa laman web, ketahui harga barang yang sama di pasaran dan kerap berhubung dengan penjual," kata Shahhidzir ketika ditemui Kosmo! di Kuala Lumpur, baru-baru ini.
Sementara itu, Pegawai Tadbir dan Diplomatik, Jabatan Perkhidmatan Awam, Nur Aina Najha Ahmad Mukhtar, 25, pula bagaimanapun tidak obses membeli-belah secara dalam talian seperti segelintir pembeli wanita lain.
"Saya lebih gemar melayari laman web untuk melihat busana atau aksesori daripada membeli. Saya tidak yakin pembelian secara dalam talian kerana bimbang barang jenama mewah yang dijual pada harga yang tinggi itu sebenarnya tiruan. Daripada menanggung risiko ditipu, lebih baik saya beli di butik," ulas Aina yang turut bimbang tidak memperoleh barang walaupun sudah membuat transaksi pembayaran.
Dia juga kurang selesa apabila pembelian secara dalam talian memerlukan data peribadi seperti nombor kad pengenalan, nombor akaun atau nombor kad kredit.
Penghantaran segera
Bukan mudah menyemai kepercayaan masyarakat pada perniagaan yang berasaskan talian kerana risiko kesahihan proses jual beli, isu ditipu penjual, wang lesap dan barang yang tidak elok sentiasa ada.
"Enggan membiarkan pengguna terus bimbang, kami menampilkan rekaan laman web yang profesional dan prosedur transaksi pembayaran yang betul. Kami juga memaparkan nombor telefon tetap dan bimbit serta alamat pejabat supaya pelanggan yakin bahawa kami adalah syarikat jualan secara dalam talian yang sah.
"Bagi pelanggan yang was-was, biasanya mereka akan berkunjung ke pejabat kami di Puchong," jelasnya sambil memberitahu laman web Getgorgeous.com menjual koleksi busana dan aksesori untuk wanita bertudung.
Jelas Siti Azlia lagi, bagi menambah keyakinan pelanggan, pihaknya tidak pernah melengah-lengahkan proses penghantaran tempahan.
Sebaik sahaja menerima tempahan dan pembayaran di dalam akaun atau transaksi kad kredit sebelum pukul 3.30 petang, pelanggan berpeluang memperoleh produk yang dibeli pada keesokan hari.
"Selepas menerima tempahan, kami segera membungkus barang kerana tepat pukul 4 petang, van Pos Laju akan datang mengambil stok untuk diposkan kepada pelanggan.
"Bagi pelanggan tempatan, tempoh penghantaran hanya mengambil masa di antara satu hingga dua hari, manakala pelanggan antarabangsa seperti di Jepun, Australia, New Zealand atau Brunei, mereka perlu menunggu kurang daripada seminggu," ujar Siti Azlia yang menguruskan bisnes itu bersama adiknya, Siti Allia Aidha, 24, dan seorang teman, Nooraizan Mamat yang bertindak sebagai penasihat syarikat.
Masih berbicara mengenai pembelian secara maya, Pensyarah Perniagaan Fakulti Pengurusan Perniagaan, Universiti Teknologi Mara (UiTM), Jengka, Pahang, Mohd. Nazri Mohd. Noor, menjelaskan masyarakat kini tidak melepaskan peluang membeli barangan peribadi, rumah atau aksesori kenderaan secara dalam talian.
Katanya, faktor menjimatkan masa, wang, tenaga dan mudah mendapatkan item dari luar negara mendorong pembelian secara dalam talian.
Menurutnya, kebanyakan item yang dijual lebih murah kerana aliran perniagaan secara maya hanya melibatkan pihak pengeluar dan terus kepada pengguna.
"Ini berbeza dengan urus niaga pasaran yang melibatkan banyak pihak seperti pengilang, pemborong, peruncit dan pengguna," katanya ketika dihubungi Kosmo!.
Namun, katanya, biarpun secara tersurat, jual beli secara dalam talian dapat meningkatkan taraf ekonomi individu dan memudahkan pelanggan, tetapi yang tersiratnya, ia tetap mempunyai kekangan.
Nazri menjelaskan sebahagian pengguna tidak gemar memilih pembelian secara dalam talian kerana perlu mendedahkan data peribadi seperti nombor kad pengenalan dan nombor kad kredit pengguna yang dianggap sulit.
Justeru itu, Nazri menyarankan sebelum melakukan sebarang pembayaran, pastikan laman web yang dikunjungi itu diiktiraf dan memiliki sistem sekuriti yang baik.
Pastikan alamat laman web berkenaan tertera https:// berbanding http://. Ini kerana https merupakan pangkalan data dan sistem sekuriti yang menjaga segala maklumat peribadi pengguna.
- KOSMO!