Top Ad 728x90

, ,

ADUN Terengganu akui ada rundingan keluar Umno

Seorang wakil rakyat Umno Terengganu hari ini mengakui memang ada rundingan melibatkan beberapa orang wakil rakyat lain parti berkenaan berhubung cadangan untuk lompat parti.

ADUN Hulu Besut, Nawi Mohamad berkata cakap-cakap mengenai tindakan untuk meninggalkan Umno bermula sejak dua bulan lalu, berikutan rasa tidak senang dengan kepemimpinan Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said.

"Ini bermula daripada cadangan. Cadangan ini ada daripada PKR dan ada daripada individu," katanya kepada Malaysiakini, tanpa menamakan individu-individu berkenaan.

Jelasnya, pertemuan seumpama itu juga diadakan secara tidak rasmi di antara beliau sendiri dan beberapa lagi wakil rakyat Umno negeri itu.

Beliau turut mengesahkan terdapat sembilan orang wakil wakyat Umno yang kini tidak lagi menyokong kepimpinan ADUN Kijal.

"Memang betul kami tidak berpuas hati dengan menteri besar," kata Nawi lagi.

Ditanya sama ada wujud rundingan balas pihak menteri besar atau Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak untuk memujuk mereka kekal dalam Umno, Nawi berkata: "Tidak ada."

Beliau juga menolak laporan media bahawa tindakan mereka itu akan disekat oleh pemimpin-pemimpin tertentu PAS Terengganu.

"Maknanya sekarang ini, bebaslah (kami) sama ada hendak kekal atau hendak keluar daripada parti," katanya.

Sementara itu, ADUN Alor Limbat, Alias Abdullah pula tidak tahu-menahu mengenai rancangan sembilan wakil rakyat Umno di negeri itu untuk menyertai PKR.

"Saya sendiri tidak pernah mendengar (nak lompat). Belum ada lagi yang nak lompat,” kata wakil rakyat Umno itu ketika dihubungi Malaysiakini petang ini.

"Kita tidak pernah berbincang tentang perkara ini."

PAS Terengganu: Jijik ADUN lompat parti

Pesuruhjaya PAS Terengganu menegaskan bahawa beliau memang tidak menerima seseorang wakil rakyat melompat parti – seperti diura-urakan akan melibatkan sembilan ADUN Umno.

"Kalau mereka mahu lompat, lompatlah. Tapi saya tidak suka orang lompat parti ini.

"Saya anggap lompat-lompat parti ini perbuatan jijik," kata Datuk Harun Taib kepada Malaysiakini hari ini.

Diminta mengulas kemungkinan wakil-wakil rakyat Umno melompat kepada PKR dan bergabung dengan PAS untuk membentuk kerajaan baru di negeri itu, ADUN Manir berkata beliau tidak tahu-menahu tentang perkara tersebut.

"Saya tidak tahu, biar ia berlaku dululah baru kita boleh tengok kesannya," katanya lagi.

Harun, yang juga ketua Dewan Ulama PAS, menambah beliau tidak menghalang mana-mana wakil rakyat Umno yang ingin menyertai parti dalam gabungan Pakatan Rakyat itu.

"Macam mana saya nak halang, saya mana ada kuasa untuk halang siapa-siapa," katanya, mengulas laporan media yang mendakwa beliau berbuat demikian kerana mempunyai hubungan baik dengan menteri besar.

Dihubungi petang ini, Harun mengakui beliau memang mempunyai hubungan lebih baik dengan Datuk Ahmad Said berbanding bekas menteri besar Datuk Seri Idris Jusoh, juga ADUN Jertih.

Jelasnya, beliau lebih senang bekerjasama dengan ADUN Kijal dalam urusan pentadbiran negeri itu berbanding Idris – pemimpin “gelombang biru” yang berjaya menumbangkan kerajaan PAS di neger itu dan mentadbir sehingga 2008.

"(Sebagi pemimpin Umno,) Ahmad pun sama juga, tapi Idris lagi teruk. Habis dia rampas balik tanah yang diberikan (oleh kerajaan PAS) kepada rakyat dulu," katanya, bekas exco pendidikan negeri.

Ditanya lagi sekiranya beliau mengetahui perjumpaan yang didakwa diadakan di antara wakil-wakil rakyat Umno itu dengan penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, Harun berkata:

"Saya tidak tahu langsung. Saya tidak ada kena-mengena dengan perkara itu."

Tambahnya, beliau juga tidak menganjurkan apa-apa perbincangan mengenai isu berkenaan.

"Orang boleh kata macam-macam. Tapi bukan kerja saya untuk berbincang mengenai perkara ini," katanya lagi.

- MALAYSIAKINI

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90