Top Ad 728x90

Pemandu tidak takut hukuman mati – Musa

– “Di Malaysia, walaupun hukuman mati sekalipun (dikenakan), pengguna jalan raya akan tetap melanggar undang-undang.”

Begitu luahan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan yang kecewa dengan peningkatan kes kemalangan maut khususnya pada musim perayaan di negara ini.

Beliau turut mendedahkan, mereka yang melakukan kesalahan lalu lintas sehingga menyumbang peningkatan kemalangan maut itu juga melibatkan segelintir pemimpin politik.

Kata beliau, seharusnya pemimpin masyarakat menunjukkan kepimpinan melalui teladan serta contoh kepada orang ramai.

Musa bagaimanapun tidak mendedahkan bilangan pemimpin berkenaan yang melakukan kesalahan jalan raya.

“Mereka yang mempunyai kuasa (pemimpin) seharusnya memastikan diri mereka mematuhi undang-undang agar menjadi contoh kepada orang lain.

“Kepimpinan melalui teladanlah, kalau semua patuh (undang-undang), saya pasti orang bawah pun akan patuh,” katanya ketika ditemui selepas menunaikan solat Jumaat di Masjid Bukit Aman di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas angka kematian akibat kemalangan jalan raya yang kini mencecah 210 orang dalam Ops Sikap Ke-20 setakat semalam. Ops Sikap berkenaan masih berbaki tiga hari.

Jumlah itu sekali gus mencatatkan jumlah lebih tinggi berbanding bilangan kematian dalam Ops Sikap sebelum ini iaitu 208 orang.

Terdahulu beliau mengadakan lawatan mengejut di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur. Kelmarin, Musa turut mengadakan lawatan sama di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ampang Jaya.

Mengenai pemimpin politik yang melakukan kesalahan jalan raya, Musa menegaskan pihaknya tidak akan berkompromi untuk mengeluarkan saman.

“Kita tak kira, kita tetap akan keluarkan saman. Itu yang saman dikeluarkan sehingga mencecah ribuan banyaknya,” ujarnya.

Ditanya jika denda maksimum RM300 bagi saman masih relevan bagi mengelakkan untuk seseorang melanggar undang-undang jalan raya, Musa berkata: “Di Malaysia, hukuman mati sekalipun, dia orang tak kisah, dah sikap mereka langgar undang-undang. Sikap ini yang kena betulkan”.

Beliau menjelaskan, polis telah mengerakkan pelbagai cara untuk menyedarkan orang ramai, namun mereka tetap melanggar undang-undang semasa di jalan raya.

“Sampaikan kita terpaksa melakukan ujian air kencing terhadap pemandu kenderaan awam bagi memastikan mereka bebas mengambil dadah.

“Bukankah keadaan ini mengakibatkan kesusahan kepada penumpang kenderaan itu,” katanya lagi.

Musa berkata, penunggang motosikal pula gemar memotong kenderaan lain sesuka hati manakala pemandu kenderaan berat pula tidak menghormati orang lain.

“Saya rasa masyarakat kita ini seronok kalau tak patuh undang-undang,” tambah beliau.

Sehubungan itu, beliau meminta para ibu bapa supaya menerapkan pematuhan undang-undang kepada anak-anak mereka termasuk semasa di jalan raya.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90