Top Ad 728x90

,

'Majoriti mahu ISA'

Majoriti maklum balas awam menerusi perbincangan Kementerian Dalam Negeri (KDN) berhubung pindaan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (ISA) mendapati tiada pihak mahu akta itu dimansuhkan.

Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata kebanyakan wakil yang menghadiri perbincangan dengan KDN bersetuju untuk memperjuangkan hak dan suara rakyat tetapi tidak sehingga memansuhkan akta berkenaan.

"Daripada perjumpaan dengan pihak berkepentingan hari ini (semalam), semua sayang kepada negara kita ini. Jika tidak emosi, tanpa pertimbangan sempit atau tidak dipolitikkan, saya rasa ia (ISA) boleh diterima rakyat," katanya selepas menghadiri sesi pertemuan awam mengenai ISA dengan pelbagai pertubuhan kerajaan (NGO) di sini, semalam.

Perbincangan itu dihadiri wakil Majlis Peguam, Persatuan Peguam Muslim, Kelab Ahli Parlimen Barisan Nasional (BNBBC), Biro Tatanegara (BTN), Majlis Pertubuhan Wanita Kebangsaan (NCWO) dan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa).

Hishammuddin sebelum ini dilapor berkata, proses menggubal draf pindaan ISA oleh Jabatan Peguam Negara kini sudah hampir siap sebelum dibentangkan ke Kabinet dan seterusnya bagi bacaan kali pertama di Parlimen selewat-lewatnya 15 Disember ini.

Persidangan Dewan Rakyat dijangka berakhir pada 15 Disember manakala Dewan Negara akan bersidang mulai 9 Disember hingga 22 Disember ini.

Hishammuddin berkata, walaupun bacaan kali pertama di Parlimen itu nanti tidak boleh dibahaskan, sekurang-kurangnya ia dapat dibacakan.

"Biar orang ramai tahu apa yang kita lakukan ini bukan atas desakan politik atau untuk menggadaikan keselamatan negara. Ini berdasarkan kepada kebimbangan terhadap perkara yang mungkin berlaku," katanya.

- BERITA HARIAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90