Top Ad 728x90

,

Bas ekspres ‘raja pecut’

Mengecewakan apabila sesetengah bas ekspres yang dipandu di Lebuhraya Utara-Selatan didapati gagal mematuhi peraturan ditetapkan, malah dengan sewenang-wenangnya bersaing bersama kenderaan ringan di lorong laju.

Tinjauan Harian Metro di beberapa lokasi di lebuh raya terbabit, seperti di Serdang, Jalan Duta, Sungai Buloh dan Rawang, semalam mendapati jarang sekali bas ekspres dipandu secara tertib, sebaliknya lebih banyak yang melanggar had laju ditetapkan.

Sesetengah pemandu didapati tidak peduli penanda had laju di bahu jalan, seperti 60 kilometer dan 90 kilometer sejam apabila memasuki laluan ke plaza tol, malah had maksimum bagi kenderaan berat di lebuh raya juga sering kali tidak dipatuhi.

Ada juga bas yang tidak dalam keadaan memuaskan memecut di laluan berkenaan, seperti pintu bagasi yang tidak ditutup rapat, malah ada yang langsung tiada pintu penutup di bahagian enjin di sisi belakang badan kenderaan terbabit.

Seorang pemandu yang menggunakan lebuh raya terbabit, Abdullah Isnin, 25, berkata dia memang selalu melihat bas dipandu laju.

“Yang saya lihat kadangkala bas dipandu di lorong dua dan tiga, malah ia menjadi kebiasaan dipandu laju.

“Laju itu memanglah, tetapi nak kata sesama mereka berlumba tidaklah pula,” katanya.

Pemandu lori, Karim Hamzah, 27, berkata dia pernah mengekori sebuah bas ekspres yang dipandu laju melebihi had yang ditetapkan di lebuh raya.

“Seingat saya bas itu dipandu melebihi had laju, kerana walaupun saya tekan pedal minyak dekat 100 kilometer sejam, ia masih laju,” katanya yang berpengalaman enam tahun memandu lori ke pelbagai destinasi di Semenanjung.

Rakannya, Selven Sinnan, 25, dari Batu Arang, Selangor, yang lebih 10 tahun bekerja sebagai kelindan lori, berkata bas dipandu laju memang tidak boleh dipertikaikan lagi.

“Ada bas dipandu laju kerana mengejar masa dan mahu memastikan tiba ke destinasi pada waktu seperti ditetapkan,” katanya.

Menurutnya, sesama pemandu bas juga tidak ada tolak ansur dalam giliran memandu, sedangkan faktor itu boleh menyebabkan kemalangan.

“Kalau seorang pemandu pertama mengantuk, tetapi disebabkan tiada tolak ansur dengan pemandu kedua, dia terus memandu dalam keadaan mengantuk dan inilah yang menyebabkan insiden tidak diingini,” katanya.

Sementara itu, Penolong Pengarah Bahagian Penguatkuasa Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP), Nur Sharezal Roslan, berkata pengguna jalan raya sepatutnya tidak tersalah anggap dengan bidang kuasa agensi terbabit yang membabitkan laluan dibenarkan dan syarat lesen atau permit.

“Kesalahan lalu lintas seperti had laju adalah di bawah bidang kuasa Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

“Perkara ini selalu orang ramai keliru, seolah-olah kami mempunyai kuasa terhadap semua kesalahan dilakukan kenderaan berat di jalan raya, sedangkan kami tidak mempunyai peronda seperti polis,” katanya.

- HARIAN METRO

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90