Jumaat, Disember 25, 2009

Teknologi 3D ceriakan kediaman


Selama ini untuk menonton filem tiga dimensi (3D) kita akan ke panggung wayang. Bagaimanapun bukan semua panggung wayang menyediakan kemudahan tersebut dan cerita yang dipaparkan pula adalah sama.

Namun, pernahkah anda terfikir mungkin anda tidak perlu lagi ke panggung wayang apabila teknologi 3D bakal berada di kediaman anda?

Syarikat gergasi elektronik, Panasonic bakal merealisasikan impian itu untuk membawa 3D ke ruang tamu konsumer tahun depan dengan terhasilnya TV 3D panel paparan plasma (PDP) bersaiz 127 sentimeter (sm) yang berdefinisi tinggi (HD).

Buat julung-julung kalinya TV plasma prototaip 3D itu dipamerkan pada Pameran Bersama Teknologi Terkini (Ceatec) 2009 baru-baru ini di Makuhari Messe, Chiba, timur Tokyo, Jepun.

Ceatec 2009 merupakan pameran dagangan tahunan Jepun Teknologi Maklumat (IT) dan elektronik terbesar di Asia.

Perubahan teknologi seiring dengan perkembangan semasa turut mengheret pengeluar filem menghasilkan filem-filem dengan format 3D pada masa kini.

Sebagai contoh di Jepun sahaja terdapat 180 panggung wayang 3D. Di seluruh dunia daripada 200 panggung wayang 3D yang dicatatkan pada 2006 kini mencecah kepada 4,000 buah panggung yang menawarkan filem 3D.

Ini menunjukkan 3D semakin menakluk dunia dan para pembikin filem di Amerika Syarikat (AS) begitu serius dalam menghasilkan filem berbentuk 3D.

Antara filem 3D yang ditayangkan sejak Januari tahun 2009 ialah Monster Vs Aliens, Pixar's Up, Ice Age, Final Destination, Toy Story 1&2 dan yang terbaru, filem yang kini menjadi tumpuan di panggung, Avatar.

Teknologi Blu-ray

Lebih menarik, Avatar merupakan sinergi antara Fox dan Panasonic Corporation yang turut memangkin pembuatan teknologi 3D untuk konsumer.

Keistimewaan 3D memberikan pengguna satu pengalaman yang berbeza dengan menjadikan anda seolah-olah sebahagian daripada adegan filem berkenaan.

Bagaimana teknologi itu diaplikasikan di kediaman anda? Penonton yang inginkan kehebatan 3D di ruang tamu mereka hanya boleh menonton filem yang dipadatkan ke dalam cakera padat Blu-ray.

Teknologi Blu-ray yang diperkenalkan kepada umum sejak tiga tahun lalu menjadi penghubung antara pembuat filem 3D dan konsumer setakat ini.

Sebuah cakera padat Blu-ray yang mampu memuatkan sehingga 50 gigabait (GB) berbanding cakera padat digital (DVD) kini dilihat bakal mendominasi pasaran jika filem-filem 3D menjadi pilihan penonton pada masa depan.

"Kami menjangkakan pasaran Blu-ray mampu bersaing secara positif dengan DVD di mana 2011 akan menyaksikan unjuran Blu-ray bakal melepasi pasaran semasa dengan AS$8 bilion (RM27.50 bilion) berbanding DVD," kata Pengurus Besar Strategi Perniagaan Peranti Storan Panasonic, Masayuki Kozuka dalam ucapan alu-aluannya kepada media di Panasonic Centre, Chiba, Tokyo.

Jelasnya, pasaran DVD sejak dua tahun lalu mengalami ketepuan dalam pengeluaran secara besar-besaran.

Bagaimanapun dengan bantuan teknologi Blu-ray, pasaran filem atau rancangan 3D mampu dilakukan lebih awal sebelum siaran rancangan 3D dapat dilakukan sepenuhnya oleh stesen TV selepas 2011.

Sebelum ini, untuk menonton filem 3D kita perlu menggunakan kaca mata khas yang berwarna hijau dan merah, tetapi hari ini tidak lagi.

Pasaran Malaysia

Bagi memastikan pengguna dapat menikmati pengalaman menonton imej 3D yang seolah-olah nampak 'hidup', TV plasma itu perlu ditonton dengan kaca mata khas. Kaca mata itu dilengkapi pengatup aktif dengan ketepatan imej yang tinggi.

Menerusi teknologi pemacu 3D Panasonic, kaca mata khas itu mampu mengawal bukaan pengatup secara tepat antara mata kiri dan kanan ketika menonton untuk membolehkan ia diselaras dengan paparan pada TV.

Idea untuk menghasilkan TV 3D untuk sistem teater rumah diilhamkan daripada prototaip teater rumah 3D Panasonic. Ia merupakan TV yang pertama dunia yang dibangunkan tahun lalu. Sistem teater itu terdiri daripada TV 3D 261 sm (103 inci) dan pemain cakera Blu-ray.

Selain itu, Panasonic turut mewujudkan sistem rakaman 3D sehinggalah kepada tontonan konsumer.

Ini memberikan kelebihan kepada mereka untuk mengenalpasti kelemahan yang ada daripada sumber hinggalah kepada penonton.

Sebagai pendahulu teknologi 3D global, Panasonic menjalinkan kerjasama dengan Hollywood untuk produksi dan pembikinan filem 3D.

Di Malaysia, TV 3D plasma HD Panasonic bakal memasuki pasaran tahun hadapan di mana ia dilihat bakal menyumbang kepada kenaikan jualan tahunan sebanyak lima peratus.

Pengarah Urusan Panasonic Malaysia Sdn Bhd., Tony Endoh berkata, setakat ini jualan TV panel rata dalam lingkungan antara 20 hingga 30 peratus setahun.

"Dengan pengenalan TV 3D tahun hadapan kita percaya ia akan menyumbang kenaikan lima peratus pada hasil jualan yang turut dimangkinkan dengan pasaran konsumer yang sedang meningkat.

"Itu juga disebabkan pasaran konsumer di Malaysia tidak terjejas dengan masalah ekonomi global yang melanda dunia kini dan kami melihat ada pertambahan jualan keseluruhan yang akan berakhir pada penghujung Mac 2010 sebanyak RM1.7 bilion berbanding RM1.5 bilion pada tahun fiskal 2009," katanya.

Maklumat lanjut mengenai 3D Panasonic layari laman web http://www.panasonic.com/3d

- KOSMO!

0 Comments:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.

Recent Posts