Top Ad 728x90

,

Modul PLKN akan dikaji semula


Modul Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) akan dikaji semula bagi menerapkan nilai ekonomi untuk disesuaikan dengan pasaran tenaga kerja, kata Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Beliau berkata melalui modul baru itu, sektor awam dan swasta akan memberi pengiktirafan kepada pelatih PLKN dengan memberi keutamaan kepada mereka ketika mengambil pekerja.

"Jabatan Latihan Khidmat Negara, badan profesional, bekas pelatih, jurulatih dan masyarakat umum akan membuat kajian menentukan apakah bentuk nilai ekonomi itu," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Bulan Bahasa Kebangsaan peringkat Kementerian Pertahanan di Kem Permata Resort, Air Paabas di Alor Gajah malam tadi.

Ahmad Zahid berkata ia juga akan mengkaji kemungkinan melanjutkan lagi tempoh latihan PLKN yang kini selama tiga bulan.

Modul PLKN sedia ada melibatkan khidmat komuniti, latihan fizikal, pembinaan karakter dan kenegaraan.

Kira-kira 500,000 remaja berusia 18 tahun (lepasan Sijil Pelajaran Malaysia) telah mengikuti PLKN sejak ia dilaksanakan pada 2004, dan membabitkan kos sebanyak RM3.8 bilion, katanya.

Beliau berkata hasil kajian sebuah universiti tempatan yang dibentangkannya kepada jemaah menteri baru-baru ini, mendapati pelaksanaan PLKN telah mencapai matlamat penubuhannya, dan kabinet memberi penghargaan terhadap kejayaan itu.

Dalam perkembangan lain, Ahmad Zahid berkata seramai 3,168 jurulatih PLKN akan diperkasa melalui seminar Transformasi Kejurulatihan Unggul.

Katanya, mereka akan dilengkapi pelbagai pengetahuan berkaitan tugas masing-masing supaya dapat melaksanakan tanggungjawab dengan berkesan.

- BERNAMA

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90