Top Ad 728x90

Tahun Baru Cina - Kemestian kuih bakul, baju merah


bakul atau ‘nian gao’ (yang bererti kuih tahun) merupakan kemestian baginya setiap kali menyambut Tahun Baru Cina Kuih Bakul ialah simbol yang membawa tuah dalam menyambut tahun baru bagi masyarakat kaum Cina.

Di kawasan Lembah Klang harga sebiji kuih bakul ialah dalam lingkungan RM9 hingga RM13, bergantung kepada saiz dan lokasi jualan.

Menurut masyarakat Tionghua moden hari ini, bunyi perkataan kuih bakul dalam Mandarin hampir sama dengan perkataan yang bermakna ‘tahun yang lebih tinggi’ terutama dari aspek pendapatan.

Kepercayaan itu menggalakkan semua penghuni rumah menghidangkan kuih bakul kepada tetamu selain mengamalkan pembuatan kuih bakul sendiri sebagai menghormati adat resam dan tradisi masyarakat Tionghua.

Selain kuih bakul, berpakaian baru terutama warna merah yang bermakna membawa tuah turut menjadi kemestian masyarakat Tionghua yang menyambut Tahun Baru China.

Amalan ini turut diikuti dan dihormati oleh Peggie Ng walaupun beliau telah memeluk Islam, dengan memastikan anak-anaknya berpakaian merah bila ke rumah nenek mereka.

“Anak-anak saya memang seronok berpakaian merah. Tak kiralah cheongsam tradisional atau pun baju moden. Bila tiba perayaan Tahun Baru Cina setiap tahun, mereka akan pastikan baju tahun baru sudah siap dikemas untuk dibawa ke rumah ‘Po-po’ (nenek) mereka di Pulau Pinang,” kata Peggie Ng yang menetap di Kampung Tunku di sini.

Mereka berbeza dengan Peggie semasa kecil. Beliau tidak begitu minat berpakaian merah kerana baginya terlalu terang dan menonjol, tetapi masih memilih baju yang ada sedikit warna merah sebagai syarat.

Peggie biasanya pulang ke rumah ibunya, sehari sebelum tahun baru untuk ‘makan besar’ bersama ibu dan adik-beradiknya. Peggie juga masih mengikut adat masyarakat Cina keturunan Teochew di Pulau Pinang yang sebelum pulang untuk merayakan Tahun Baru bersama keluarga di rumah orang tua, anak perempuan mesti menghantar “kiriman” barang keperluan untuk sambutan Tahun Baru dan majlis makan malam.

Keperluan

Adat ini dinamakan ‘song nian’ atau kiriman tahun secara literal.

“Sekarang, lebih senang kalau dikirimkan wang saja kepada ibu kerana segala keperluan akan dibeli oleh ibu. Tak perlu adik-beradik perempuan memikirkan siapa patut beli bahan apa. Kadang-kadang terbeli dua kali dan kelebihan itu boleh jadi membazir pula.

"Wang itu akan digunakan untuk membeli bahan makanan kering seperti cendawan, abalon, ‘waxed duck’ atau itik yang dikeringkan dan pelbagai kuih-muih serta kekacang.

"Kiriman” itu sebenarnya dahulu perlu dibawa sendiri untuk menggalakkan anak-anak menziarahi ibu bapa sebelum perayaan, terutama anak perempuan yang akan menghadiri majlis makan malam sebelum Tahun Baru di rumah mentua,” jelas Peggie.

Peggie tidak mempunyai masalah untuk membahagikan masa menyambut Tahun Baru Cina bersama keluarga saban tahun selain merayakan Aidilfitri dan Aidiladha sebagai seorang Islam.

“Saya akan tinggal di Bukit Mertajam untuk beberapa hari tetapi memandangkan rumah keluarga ibu saya agak kecil, keluarga saya akan menginap di sebuah hotel yang tidak berapa jauh dari rumah ibu, demi keselesaan semua,” kata Peggie tersenyum menceritakan kemeriahan sambutan bersama keluarga.

Pada pagi Tahun Baru Cina, kanak-kanak akan membawa buah limau atau ‘kam’ (yang bererti emas) dan ‘ang pao’ (paket merah berisi wang) untuk ibu bapa dan anggota keluarga yang belum berkahwin.

Buah tangan ini atau ‘pai nian’, lumrahnya saling bertukar ganti tangan untuk berkongsi ‘tuah’ pada pagi tahun baru.

Memberi `ang pao” memang satu kewajipan terhadap mereka yang sudah berumah tangga untuk diberikan kepada mereka yang masih bujang tanpa mengira usia.

Mengikut adat orang Teochew di Pulau Pinang, menurut Peggie, limau diberikan dalam jumlah angka genap.

“Kalau saya terima empat biji limau, saya pulangkan hadiah ‘kam’ atau emas itu dengan empat biji juga. Wang di dalam paket merah pun pernah pada kadar 40 sen semasa saya kecil. RM1.10 sen pun pernah saya terima ketika itu untuk Tahun Baru. Tetapi kini, sememangnya kalau wang syiling, kanak-kanak tak berapa seronok bila menerimanya.

"Sebenarnya, apa yang penting ialah pemberian itu untuk membawa tuah di tahun baru,” katanya.

Masyarakat Tionghua di seluruh dunia akan menyediakan rumah untuk sambutan Tahun Baru sebaik yang mungkin dengan memastikan ia dibersihkan pada satu tarikh yang ‘bertuah’ sebelum tahun baru.

Pemilihan tarikh cuci rumah akan mengikut perkiraan kalendar almanak Cina dan bahan tradisi yang digunakan ialah batang buluh yang masih berduri.

Ia digunakan untuk mengemas sarang labah-labah di ceruk siling dan dinding sekeliling rumah.

“Dulu, batang pohon buluh inilah yang digunakan untuk membersihkan sawang dan habuk. Saya yakin pohon buluh ini ada kelebihannya yang tersirat, untuk menjauhi keburukan. Buluh dikenali sebagai berupaya menghalau nasib malang dan ‘hantu’yang tidak baik,” Peggie bercerita lagi.

Rumah yang dikemas untuk musim perayaan turut menjadi tumpuan keluarga yang ada ramai anak perempuan kerana pembahagian ‘kawasan’ dan waktu berkemas memendekkan lagi proses pembersihan dan tempoh masa untuk menyelesaikan kerja membersih.

Tuah

Lagi pun, untuk beberapa hari di Tahun Baru, masyarakat Tionghua melarang aktiviti menyapu, mengemas atau mencuci rumah kerana diibaratkan seperti menyapu ke luar tuah yang dibawa masuk pada tahun itu.

Memang tidak dapat dinafikan ‘air tangan’ ibu mengusahakan resipi tradisional dan baru untuk majlis makan ‘besar’ pada malam sebelum Tahun Baru Cina amat dianti-nantikan.

Ramai yang tidak mahu menggantikannya dengan makan di restoran dan hotel mewah walaupun ia boleh mengelakkan rumah ibu dan bapa menjadi kotor dan berselerak semula.

Kuih-muih yang dibuat sendiri sesama anggota keluarga secara bergilir mengikut pusingan rumah yang dikunjungi pada Tahun Baru, menjadi pengalaman yang menyeronokkan selain tali persaudaraan dipererat lagi.

Tahun ini di rumah keluarga Peggie, ada satu kelainan yang menarik.

Anak buahnya yang sedang belajar kursus kulinari di sebuah institut pendidikan tinggi akan mengambil alih tanggungjawab memasak untuk seisi keluarga.

Ini suasana baru yang menyegarkan memandangkan menu yang bakal dihidangkan nanti pasti berbentuk baru dengan makanan kaum dan budaya lain turut disediakan.

“Saya tak sempat nak tolong masak tahun ini, sampai nanti sempat untuk dimakan sajalah sajian anak buah saya itu!” jawab Peggie sambil melemparkan senyuman.

- BERNAMA

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90