Top Ad 728x90

E-mel 1Malaysia tidak babit dana kerajaan


Projek Emel 1Malaysia tidak melibatkan dana awam, demikian menurut syarikat IT tempatan - Tricubes Bhd - yang bakal melaksanakan projek bernilai RM50 juta itu Julai depan.

Ketua pegawai eksekutifnya, Khairun Zainal Mokhtar bagaimanapun berkata, projek itu terletak di bawah Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU), yang dilantik sebagai fasilitator kerajaan.

Katanya, Tricubes tidak dapat mendedahkan semua butiran model perniagaannya untuk projek Emel 1Malaysial, tetapi tegasnya, sebagai syarikat tersenarai, ia telah menggariskan strategi utama bagi memastikan daya maju komersil termasuk pengiklanan dan transaksi e-perkhidmatan pada masa depan.

Dalam satu kenyataan hari ini, Khairun berkata ujian sedang dijalankan sebagai persediaan untuk melaksanakan sistem tersebut.

Projek itu akan menawarkan perkhidmatan e-kerajaan setempat seperti pemberitahuan melalui talian dan bil digital dari agensi-agensi kerajaan.

Setiap rakyat Malaysia berumur lebih 18 tahun, layak mendapat akaun emel rasmi untuk berkomunikasi dengan kerajaan.

Syarikat itu juga berkata, ia mahu membangun dan menyediakan perkhidmatan komunikasi tambah-nilai untuk perniagaan, penggunaan isi rumah dan kerajaan.

Khairun memberitahu pemberita semalam - selepas projek itu diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak - bahawa syarikatnya ia tidak akan menyediakan perkhidmatan yang serupa dengan portal dalam talian kerajaan seperti MyEG yang tertumpu kepada pembayaran melalui talian.

Namun risalah Tricubes mengenai projek tersebut menyenaraikan 'semakan bil dan pembayaran' sebagai salah satu fungisnya.

Ditubuhkan pada 1997 dan disenaraikan di pasaran ACE pada 2004, Tricubes terlibat dalam penggunaan sistem MyKad.

- MALAYSIAKINI

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90