Top Ad 728x90

,

Google lancar bayaran urus niaga guna telefon pintar

GOOGLE akan melancarkan kaedah pembayaran mudah alih yang membolehkan orang ramai melaksanakan urus niaga menerusi telefon pintar semudah penggunaan kredit kad kredit, kata sumber industri.

Sistem yang akan didedahkan pada satu sidang media yang akan diadakan di New York itu, dijayakan gergasi internet dunia itu dengan kerjasama beberapa institusi kewangan.

Google mengundang wartawan untuk menyaksikan ‘inovasi terbaru’ itu, namun ia tidak mendedahkan maklumat terperinci mengenainya.

Sumber itu berkata, sistem pembayaran mudah alih itu akan memanfaatkan cip ‘Komunikasi Antara Lapangan’ (NFC) dalam telefon pintar untuk menghantar data transaksi kewangan melalui sentuhan atau gelombang ke kedai terpilih.

Google membangunkan telefon pintar generasi terbaru, ‘Nexus S’ dengan cip NFC yang menukarkan peranti itu kepada dompet maya yang membolehkan pengguna melakukan transaksi kewangan masing-masing secara “tekan dan bayar”.

Samsung dari Korea Selatan mencipta telefon bimbit skrin sesentuh yang dijana oleh sistem operasi Android Google.

Ketua Eksekutif Google, Eric Schmidt, berkata sejurus selepas Nexus S memasuki pasaran pada Disember lalu, beliau menjangkakan teknologi ‘tekan dan bayar’ itu akhirnya akan menggantikan kad kredit.

Sistem pembayaran yang tertumpu kepada gajet Android itu akan meningkatkan daya saing telefon pintar Google dalam pasaran yang semakin kompetitif.

– AFP

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90