Top Ad 728x90

,

Pemandu langgar kanak-kanak China didakwa

BEIJING 24 Okt. - Seorang daripada pemandu yang disyaki melanggar mati seorang kanak-kanak perempuan berusia dua tahun dan melarikan diri dari tempat kejadian, diseret ke mahkamah China hari ini.

Rakaman kamera pengawasan yang menunjukkan sekurang-kurangnya 18 orang berjalan melepasi kanak-kanak itu selepas dia dilanggar di mencetuskan kemarahan orang ramai dan mempersoalkan moral rakyat negara China.

Menurut akhbar rasmi Procuratorial Daily menerusi laman web mereka, Hu Jun, 24, didakwa menyebabkan kematian kanak-kanak yang dikenali sebagai Yue Yue di bandar Foshan pada 13 Oktober lalu. Yue Yue mati di hospital pada 21 Oktober lalu.

Polis di Foshan enggan memberi sebarang komen dan meminta media merujuk kepada akhbar berpangkalan di Beijing itu yang mempunyai kaitan dengan badan pendakwa raya di China.

Polis Foshan berkata, Hu yang berdepan dengan hukuman penjara tiga hingga tujuh tahun jika sabit kesalahan, telah menyerah diri tiga malam selepas insiden tersebut.

Laporan awal menyatakan pemandu kedua yang melanggar kanak-kanak perempuan itu ketika dia terbaring di atas jalan dalam keadaan berdarah turut ditahan namun Procuratorial Daily tidak menyebut tentang perkara tersebut.

Berjuta-juta rakyat China menonton rakaman video insiden yang berlaku di lorong sempit di sebuah pasar di Foshan menerusi Internet.

Rakaman kamera pengawasan menunjukkan Yue Yue yang merupakan anak pasangan pekerja asing terbaring di jalan itu selama tujuh minit sebelum seorang pemungut sampah wanita mengalihkan dia ke tepi jalan dan meminta bantuan.

Sebelum itu, beberapa orang pejalan kaki dilihat berhenti dan melihat kanak-kanak itu sebelum meneruskan perjalanan dan kegagalan mereka membantunya mencetuskan spekulasi pembangunan pesat negara itu menyebabkan rakyatnya semakin mementingkan diri.

– AFP

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90