Top Ad 728x90

,

Fatwa : Mempercepat kematian tanpa sah pakar haram

MUZAKARAH Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-97 yang bersidang pada 15-17 Disember 2011 telah membincangkan mengenai Hukum Eutanasia atau Mercy Killing.

Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut: Setelah mendengar taklimat dan penjelasan pakar serta meneliti keterangan, hujah dan pandangan yang dikemukakan, muzakarah berpandangan bahawa menghentikan hayat hidup seseorang sebelum dia disahkan mati dengan menggunakan apa-apa cara dan bersandarkan kepada apa-apa alasan adalah haram dan dilarang oleh Islam.

Sehubungan itu, muzakarah memutuskan bahawa perbuatan mempercepatkan kematian melalui amalan eutanasia (sama ada Eutanasia Voluntary, Non-Voluntary atau Involuntary) atau mercy killing adalah haram menurut Islam kerana ia menyamai perbuatan membunuh dan ia juga bertentangan dengan Etika Perubatan di Malaysia.
Keputusan ini selaras firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan tidak harus sama sekali bagi seseorang mukmin membunuh seorang mukmin yang lain, kecuali dengan tidak sengaja...” (Surah an-Nisa’, ayat 92).

Hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh an-Nasa’ie yang bermaksud: “Sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda: Janganlah kamu mengharapkan kematian, jika seseorang itu baik, boleh jadi ia menambahkan kebaikan dan jika seseorang itu berbuat dosa boleh jadi dia bertaubat (dan mengharap reda Allah)."

Walau bagaimanapun, dalam keadaan di mana pakar perubatan telah mengesahkan bahawa jantung atau otak pesakit telah berhenti berfungsi secara hakiki dan pesakit disahkan tidak ada lagi harapan untuk hidup dan hanya bergantung kepada bantuan sokongan pernafasan, muzakarah memutuskan tindakan memberhentikan alat bantuan sokongan pernafasan adalah dibenarkan oleh Islam kerana pesakit telah disahkan mati oleh pakar perubatan dan sebarang rawatan tidak lagi diperlukan.

Begitu juga, dalam kes di mana pakar perubatan telah mengesahkan bahawa pesakit tiada harapan untuk sembuh dan pesakit telah dibenarkan pulang, maka tindakan memberhentikan rawatan utama dan hanya rawatan sokongan (conventional treatment) diteruskan adalah dibenarkan oleh Islam kerana keadaan seumpama ini tidak termasuk dalam amalan eutanasia atau mercy killing yang diharamkan.

Sehubungan itu selaras dengan kaedah fiqh iaitu ‘dalam keadaan darurat, setiap perkara yang ditegah dibolehkan’, amalan Eutanasia Indirect atau Double-Effect Medication boleh dilaksanakan menurut pandangan syarak bagi memastikan kesengsaraan dihadapi pesakit dapat dikawal dan pelaksanaannya tidak langsung bertujuan untuk mempercepatkan kematian.

Muzakarah juga memutuskan bahawa dalam kaedah perubatan, mati otak (brain death) adalah dianggap sebagai suatu kematian dan apabila kematian itu disahkan oleh pakar, maka akan sabit semua hukum berkaitan kematian yang ditetapkan oleh syarak.

Jadi, harus memberhentikan rawatan bantuan sokongan (contohnya penggunaan mesin ventilator) dengan persetujuan waris terdekat selepas disahkan oleh dua orang pakar perubatan yang tidak terbabit dalam urusan pendermaan organ.

Situasi dihadapi khususnya kepada keluarga pesakit yang berdepan dengan keadaan di mana mereka perlu membuat pilihan selepas mendapatkan nasihat pakar dan yang arif bidang hukum, ada kalanya memang menyukarkan. Perasaan sayang menyebabkan mereka masih mengharapkan keajaiban sementara hakikat realiti menuntut mereka membuat keputusan yang rasanya tidak adil kepada pesakit sendiri.

Memang sukar apabila berdepan keadaan begini kerana sebagai manusia kita tiada hak menentukan hidup mati orang lain tetapi jika diuji dengan permasalahan begini, bagaimana agaknya keputusan bakal kita buat. Sebab itu kefahaman perlu dan caranya, mendapatkan nasihat mereka yang benar-benar pakar mengenai hukum serta bidang perubatan.

Dalam al-Quran dinyatakan bahawa penentuan hidup dan mati seseorang itu adalah kuasa Allah SWT seperti firmanNya dalam Surah Yunus, ayat 49, yang bermaksud: “dan apabila telah sampai ajalnya, maka tidak akan dilewat dan tidak akan dipercepatkan walau sesaat pun.”

Manakala firmanNya dalam Surah al-Kahf, ayat 84 pula menyeru supaya manusia melakukan ikhtiar dan kemudian bertawakal, seperti mana maksudnya: “dan Kami beri kepadanya jalan yang menjayakan tiap-tiap sesuatu yang diperlukannya.”

Di sebalik permasalahan untuk membuat keputusan sukar ini, sebenarnya saya tertarik untuk membangkitkan perkara yang mungkin ada antara kita lupa lakukan kerana tertekan dengan kenyataan perlu dihadapi iaitu memberi nasihat serta dorongan kepada pesakit supaya terus mengingati Allah dan bertawakal kepadanya.

Selalunya, kita akan runsing memikirkan apa yang bakal berlaku hingga terlupa untuk membisikkan di telinga pesakit nasihat supaya terus mengucapkan syahadah serta berzikir kepada Allah kerana ingatan itu sedikit sebanyak boleh membantu pesakit yang berdepan dengan pelbagai kemungkinan, dengan izin Allah mereka kembali sembuh atau atas kehendak Allah, mereka kembali kepada Yang Maha Mencipta.

Secara tidak langsung, kita yang sedang membantu pesakit menghadapi keadaan kritikal turut membantu diri sendiri dengan menyerahkan keadaan kepada Yang Maha Kuasa, dan apa juga natijahnya nanti, kita dapat terima dengan reda kerana sedar semua itu ketentuan Allah.

Ketika kita sibuk berusaha menyelamatkan pesakit menggunakan peralatan canggih dan moden, perlu ada kakitangan hospital yang ditugaskan untuk menenangkan pesakit dengan memberi nasihat serta membantu mereka terus mengingat Allah dan bertawakal kepada-Nya.

Ini kerana selalunya kita terlupa bahawa peringatan seperti itu juga dapat membantu menenangkan pesakit.

Peringatan itu bukan kepada pesakit yang sedang nazak saja, juga perlu dititikberatkan kepada mereka yang bakal menjalani pembedahan atau ibu dalam proses melahirkan bayi. Mengingati Allah dengan zikir atau selawat kepada Nabi Muhammad S.A.W, boleh memberi ketenangan dan dalam banyak kes meningkatkan keyakinan serta kekuatan kepada pesakit.

Tindakan ini nampak remeh tetapi seperti dijelaskan kepada kita, apabila dekat dengan Allah, yakinlah Allah dekat dengan kita. Dan apabila kita yakin Allah amat dekat, maka hilang segala rasa resah gelisah dan hadirlah keyakinan Allah tidak akan menghampakan hamba-Nya. Allah tempat mengadu kita untuk meluahkan segala-galanya.

Firman Allah yang bermaksud: "Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya dan Kami lebih dekat dari pada urat lehernya." (Surah Al Qaf, ayat 16) Sama-samalah kita fikirkan.

- BERITA HARIAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90