Memori Buku Biodata - Cara Manual Menjalinkan Hubungan





BUKU berbalut kertas warna hitam itu tampak sedikit usang. Ditenung secara kasar, ia tidak ubah seperti buku nota biasa kepunyaan pelajar sekolah. Apabila diselak sehelai demi sehelai lembaran muka surat buku tersebut, terbongkar nostalgia yang mencuit hati.

Cukup popular dengan nama buku biodata, buku peribadi milik Mohd. Haiqal Abdullah Chik, 24, itu dipenuhi profil lebih 200 rakan sekolah menengahnya.

Usia buku itu sahaja sudah mencecah 12 tahun, tetapi masih disimpan sebagai kenangan terindah Haiqal. Masih hijau dalam benak lelaki itu, fenomena buku biodata cukup kuat sehingga hampir setiap remaja dahulu mempunyai buku biodata masing-masing.

"Saya mula membuat buku biodata pada tahun 2001. Ketika itu saya merupakan pelajar tingkatan satu di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM), Pendang, Kedah.

"Tujuan asal membuat buku itu adalah bagi mengumpulkan maklumat asas rakan-rakan maktab seperti alamat dan nombor telefon mereka. Kami semua datang dari negeri berbeza dan buku itu penting sebagai rujukan untuk berhubung ketika waktu cuti.

"Maklum sahaja, waktu itu komunikasi menerusi telefon bimbit baru hendak berkembang. Internet pula masih berada pada tahap awal. Hanya buku biodata menjadi pengerat hubungan kami," imbas Haiqal yang berasal dari Kuala Selangor.

Selaku trend yang pantas berkembang, tujuan asal buku tersebut berubah menjadi lebih menarik. Ruangan maklumat asas diri turut memberi peluang kepada rakan-rakan berkongsi informasi yang sebelum itu dikategorikan sebagai rahsia.

Selain nama penuh dan alamat, maklumat seperti nama timangan, makanan dan minuman kegemaran, rakan baik, cita-cita, kata-kata semangat dan artis pujaan menunjukkan betapa ikhlas persahabatan yang dijalin saat itu.

Tidak dinafikan informasi yang dikongsi adakalanya agak tidak relevan tetapi hakikatnya, ia mencerminkan personaliti dan karakter seseorang itu.

"Kelebihan buku biodata terletak pada kesungguhan seseorang itu menghasilkan biodata diri mereka. Masing-masing cuba memberi maklumat terbaik tentang diri dan bangga dengan apa yang ditulis.

"Fakta yang diberikan juga tepat dan paling penting adalah kreativiti mereka jelas dilihat berdasarkan biodata yang diisi. Ada dalam kalangan mereka yang mengambil serius buku biodata ini sampai sanggup menghiasnya dengan cantik," jelas Haiqal yang sedang mengikuti program ijazah sarjana muda pendidikan Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua di Universiti Malaya (UM), Kuala Lumpur.

Kreativiti perempuan

Seorang lagi bekas pelajar MRSM Pendang, Nur Khalilah Khalid, 24, juga tidak terkecuali daripada memiliki buku biodata ketika zaman sekolah. Menariknya, wanita yang kini bertugas sebagai pembantu juruaudit itu menyediakan buku biodata mengikut kelas.

Bicara anak jati Kuala Lumpur itu, perbezaan ketara antara biodata pelajar lelaki dan perempuan adalah dari segi kreativiti. Tidak dinafikan, perempuan lebih kreatif, manakala lelaki gemarkan biodata ringkas.

"Perempuan suka bersaing menghasilkan biodata yang paling cantik. Selepas melihat kawan lain menonjolkan skil tersendiri, yang lain cuba menyaingi dengan membuat biodata lebih kreatif.

"Disebabkan itu, biodata perempuan sering dipenuhi kertas-kertas warna yang dipotong pelbagai bentuk dan ditampal mengikut susunan menarik.

"Pen warna juga sangat popular sebagai pelengkap hiasan biodata pelajar perempuan. Kadang-kadang duit belanja diperuntukkan bagi membeli pen warna dan ada pula yang meminjam rakan lain demi mencantikkan ruangan maklumat mereka," lucu kenangan yang disingkap Khalilah yang juga suka bersaing pada waktu itu.

Berbeza dengan lelaki, tambah Khalilah, pen biru atau hitam dan karikatur pemain bola sepak sudah cukup melengkapkan biodata kaum Adam.

Cerita graduan Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam, Selangor itu, kebanyakan lelaki menggunakan sehelai muka surat sahaja untuk biodata mereka dan ada antara mereka tanpa segan silu meletakkan nama perempuan yang diminati.

Taktik yang digunakan lelaki itu kadangkala menjadi dan dalam diam perempuan yang diminati itu memberi maklum balas positif.

"Buku biodata bukan sekadar buku maklumat kepada kami. Ia memberi keceriaan, menghidupkan suasana dan paling penting memberi kesempatan untuk kami mengenali kawan-kawan berlainan kelas.

"Cikgu-cikgu juga tidak pernah merasakan buku biodata sebagai perkara melekakan malah mereka juga sama-sama berkongsi maklumat dalam buku biodata pelajar.

"Maklumat yang diberi dahulu banyak telah berubah namun, apabila kita melihat kembali ia sebenarnya menunjukkan diri kita yang masih mentah dan jujur," ujar Khalilah.

Diganti Facebook

Kecanggihan teknologi telah mendorong perkembangan perhubungan. Dalam konteks buku biodata, ia kian pupus dan tidak lagi dipraktikkan majoriti pelajar sekolah.

Kelahiran laman-laman sosial bermula daripada Friendster, Myspace dan Facebook menggugat populariti buku biodata. Kemudahan perkongsian maklumat hari ini dirasakan lebih praktikal dalam kalangan anak-anak muda moden.

Haiqal sendiri lebih bersetuju dengan laman sosial baharu sebagai pengerat hubungan tetapi, tetap tidak menyangkal kelebihan yang dimiliki buku biodata.

"Banyak orang dalam laman sosial tidak jujur. Maklumat yang dikongsi juga kebanyakannya palsu. Masing-masing cuba menjadi orang lain agar kelihatan menarik sedangkan dalam dunia realiti karakter mereka bertentangan dengan apa yang dipaparkan.

"Buku biodata ditulis dengan keikhlasan. Tujuan kita untuk berkenalan itu berasaskan nilai persahabatan. Setiap orang menjadi diri sendiri dan komunikasi secara bersemuka juga dipraktikkan," ungkap Haiqal yang juga seorang penulis blog menggunakan nama QarlHaiqal.

Bagi Michelle Francif, 23, membesar pada era kegemilangan buku biodata memang seronok. Walaupun penguasaan Internet kian melebar kini, ia masih gagal menandingi ciri klasik yang dipunyai 'buku remaja' itu.

Wanita yang berasal dari Ipoh, Perak itu menyifatkan penggunaan tulisan tangan pada buku biodata menyerlahkan perbezaan yang dipunyai sahabat.

"Facebook dan laman sosial lain menggunakan tulisan bertaip dan kriteria itu tidak menarik. Perkongsian gambar dalam alam maya mungkin mudah, tetapi sudah tentu ia lebih baik dalam bentuk fizikal.

"Saya sering menampalkan gambar waktu sekolah dalam buku biodata. Apabila diselak kembali, ia mengingatkan betapa pentingnya nilai persahabatan ketika itu.

"Hanya dengan sebuah buku, ia dapat mengajar saya dan rakan-rakan lain berkomunikasi dan berkenalan dengan rakan baharu," kongsi Michelle yang masih menyimpan buku biodatanya yang dibuat pada tahun 2002.

- KOSMO!
Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url