Memahami hak dalam Perlembagaan
sofian.baharom@utusan.com.my
SETIAP kali menjelang pilihan raya umum di negara ini, pelbagai tuntutan dikemukakan kepada kerajaan oleh kaum minoriti melalui parti politik dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mereka, termasuk yang paling lantang, Persatuan Jawatankuasa Sekolah Cina Bersatu Malaysia (Dong Zong).
Sebagai contoh, Dong Zong menuntut hak mendirikan sekolah menengah dan kolej menggunakan bahasa ibunda mereka atau independent high school setelah gagal dalam tuntutan untuk mendirikan sebuah universiti menggunakan bahasa pengantar Mandarin beberapa tahun lalu.
Kegagalan tuntutan mereka menubuhkan sebuah universiti sedemikian adalah disebabkan ciri institusi berkenaan bertentangan dengan peruntukan Perlembagaan, seperti yang diputuskan mahkamah.
Namun, sebuah independent high school telah dibenarkan didirikan di Kuantan, Pahang baru-baru ini setelah MCA juga menyokong tuntutan Dong Zong dengan alasan sekolah Cina sedemikian telah wujud di Kuala Lumpur.
"Dalam Pilihan Raya Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak, kaum minoriti menuntut beberapa kemudahan daripada Kerajaan Negeri Sarawak dan sebahagian tuntutan mereka dipenuhi sebelum pilihan raya berkenaan.
"Namun mereka memberikan undi mereka kepada DAP, bukan kepada parti-parti politik yang menyertai kerajaan Sarawak," jelas Pensyarah Jabatan Usuluddin dan Falsafah Fakulti Pengajian Islam Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Madya Dr. Ibrahim Abu Bakar.
Katanya, kaum-kaum minoriti mengemukakan pelbagai tuntutan kepada kerajaan dalam konteks transformasi.
Antaranya, kaum India mengemukakan tuntutan berikut:
n Ditambahkan kouta pengambilan para pelajar India di institusi pengajian tinggi awam (IPTA).
n Ditambah kuota biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) kepada para pelajar India untuk belajar di Malaysia dan di luar Malaysia.
n Ditambah kouta kakitangan India dalam perkhidmatan awam di Malaysia.
n Dibantu dan diberikan peruntukan untuk para peniaga kecil dan sederhana India berniaga di bandar-bandar di Malaysia.
Berdasarkan sistem demokrasi, jelasnya, setiap rakyat Malaysia berhak mendapat haknya sama ada dia berada dalam kalangan kaum minoriti atau kaum majoriti dan hak tersebut telah ditulis dalam Perlembagaan yang dipersetujui oleh pemimpin Melayu, Cina dan India pada zaman sebelum kemerdekaan dan zaman awal kemerdekaan.
"Apa yang mereka setujui dirakamkan dalam Perlembagaan. Mereka layak mendapat hak yang dituliskan dalam perlembagaan itu seperti hak beragama, hak pendidikan agama masing-masing dan hak mendapat pekerjaan pilihan mereka berdasarkan kelulusan dan kehendak mereka,'' jelasnya.
Bagaimanapun, katanya, kini, kaum minoriti mahu mendapatkan hak-hak yang ditulis dalam Perlembagaan Malaysia sebagai hak kaum majoriti.
''Mereka perlu sedar dan terima hak-hak yang ditulis dalam Perlembagaan sebagai contoh Askar Melayu Diraja adalah hak kaum Melayu kecuali ia dibubarkan dan nama itu tidak lagi digunakan walaupun ia termaktub dalam Perlembagaan.
"Tanah Rizab Melayu untuk kaum Melayu, bukan untuk kaum Cina dan India. Kalau semua hak kaum Melayu dituntut oleh kaum India dan Cina dan pemimpin Melayu setuju dengan tuntutan sedemikian, maka apa yang tertulis dalam Perlembagaan hanyalah satu sejarah silam di mana Kerajaan Melayu Melaka jatuh dan hilang selepas ditawan Portugis," tegasnya.
Menurutnya, para pemimpin Malaysia berbangsa Melayu, Cina dan India perlu memahami hak-hak masing-masing seperti yang ditulis dalam Perlembagaan bagi menjamin rakyat kaum majoriti tidak terhapus atau terkurang oleh tuntutan kaum minoriti dalam membina negara Malaysia yang maju, aman dan makmur.
Mengulas perkara sama, Pengerusi Biro Politik dan Governans Majlis Perundingan Melayu (MPM), Datuk Seri Mohd. Hilmi Ismail berkata, tindakan Dong Zong mempolitikkan isu pendidikan Cina demi kepentingan diri mereka dan pembangkang sepatutnya dihentikan serta-merta kerana ia umpama duri dalam daging dalam usaha perpaduan nasional.
Kata beliau, rakyat Malaysia dan kerajaan sepatutnya tidak mengendahkan tuntutan melampau mereka kerana ia bertentangan dengan kontrak sosial yang dipersetujui semua kaum sebelum kemerdekaan.
"Dong Zong cuba melahirkan suasana atau persepsi seolah-olah pendidikan kaum Cina dianaktirikan oleh kerajaan sedia ada. Mereka mahu pihak lain melihat bahawa perkara asas seperti pendidikan pun disekat oleh kerajaan yang didominasi orang Melayu.
"Kelakuan sebegini perlu ditangani tegas oleh semua pihak bukan sahaja kerajaan agar integrasi kaum di negara ini bertambah subur. Rakyat Malaysia harus mengutuk pihak yang mempergunakan isu pendidikan dalam membantu pembangkang mendapat undi pada pilihan raya akan datang.
"Sekolah swasta bebas yang ditubuhkan itu akan menjalankan dua peperiksaan besar iaitu Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Unified Examination Certificate (UEC). Ini secara jelas menyimpang daripada dasar pelajaran negara," katanya.
Jelas Mohd. Hilmi, sebagai rakyat Malaysia yang mempunyai jati diri, sudah menjadi kewajipan mereka untuk mengangkat sistem pendidikan kebangsaan negara bagi memperkukuh identiti kenegaraan seperti yang dilakukan di Indonesia, Thailand dan Jepun.
Namun jelas beliau, tindakan berbaur politik dan perkauman sempit oleh Dong Zong telah menyimpang jauh daripada agenda penyatuan bangsa Malaysia dan ia hanya akan menyebabkan jalinan kaum di negara ini bertambah renggang serta semangat patriotisme kian pudar dalam kalangan rakyat.
"Mungkin terdapat dalam kalangan rakyat negara ini yang menyangka penubuhan sekolah sendiri berteraskan kaum selari peredaran masa, namun adakah kita sanggup mengorbankan agenda kebangsaan demi memperjuangkan kaum masing-masing," katanya.
- UTUSAN