Top Ad 728x90

, , ,

Permohonan Jawatan PDRM Secara Dalam Talian

Permohonan Jawatan PDRM Secara Dalam Talian


Polis membuka laluan mudah bagi rakyat Malaysia yang berminat memohon bagi mengisi 4,000 kekosongan jawatan pasukan itu tahun 2013 ini.

Pasukan keselamatan itu yakin dapat mencapai sasaran berkenaan berikutan keputusan kerajaan melakukan semakan semula gaji anggota polis baru-baru ini.

Pengambilan dibuka bagi tiga jawatan iaitu konstable bagi mereka yang mempunyai Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), kadet sarjan bagi pemegang diploma dan inspektor bagi lepasan ijazah.

Pengarah Jabatan Pengurusan Bukit Aman Datuk Mortadza Nazarene berkata, proses permohonan dipermudahkan di mana pemohon yang berminat hanya perlu memohon secara dalam talian melalui laman web Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (www.spa.gov.my).

"Sebelum ini terdapat banyak proses yang perlu dilalui seperti mereka perlu mengisi borang dan pos," katanya.

"Kami akan memanggil calon yang layak untuk menghadiri temu duga sebelum menghantar mereka ke pusat-pusat latihan. Pengambilan dilakukan secara berperingkat.

"Seorang pemegang ijazah boleh memasuki pasukan polis sebagai inspektor berbanding hanya sebagai Kadet ASP sebelum ini.

"Manakala gaji adalah lebih tinggi berikutan keputusan Kerajaan Persekutuan untuk menyemak semula skala gaji," katanya.

Menurut Mortadza, walaupun bagi pangkat yang lebih rendah, menerusi skim gaji baru yang diperkenalkan, mereka akan mendapat gaji yang lebih tinggi.

Selain itu Mortadza berkata, peluang kenaikan pangkat bagi anggota pasukan itu juga bergantung kepada sama ada kakitangannya lulus peperiksaan jabatan ataupun tidak.

"Sebagai contoh koperal akan dinaikkan pangkat dalam tempoh lima tahun berdasarkan skim berasaskan masa, sementara menunggu keputusan peperiksaan," katanya.

Sebelum ini, peluang kenaikan pangkat mengambil masa lebih daripada lima tahun bagi anggota yang berpangkat koperal atau sarjan.
 


0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90