Tawaran Menarik Syarikat Penerbangan Disebalik Kelemahan Ringgit



Syarikat penerbangan dan pelancongan terus mempromosikan pelbagai tawaran menarik termasuk tambang murah dan destinasi baru kepada para pelanggan di sebalik kelemahan dan kejatuhan nilai ringgit di pasaran antarabangsa, demikian lapor StarBiz, sisipan bisnes akhbar The Star.


Malindo Air misalnya memperkenalkan laluan baru ke Amritsar, India dengan harga pergi-balik sekitar RM1,200 sahaja manakala AirAsia turut menawarkan laluan baru iaitu ke Goa, dengan tambang sehala serendah RM12 sahaja.

Kedua-dua laluan baru itu adalah yang pertama kali ditawarkan oleh syarikat-syarikat penerbangan ini dan tidak dapat dinafikan yang ia adalah destinasi pelancongan yang popular di India.

Minggu lalu juga turut menyaksikan kemunculan semula All Nippon Airways (ANA) iaitu syarikat penerbangan Jepun ke KLIA selepas sekian lama menarik diri.

Laporan yang memetik agensi-agensi dan pengendali industri pelancongan baru-baru ini menyatakan, situasi ekonomi yang lembab, pelaksanaan GST dan nilai ringgit yang merudum telah menjejaskan sektor berkenaan.

Ringgit adalah matawang yang paling teruk dilanda krisis tahun ini berbanding negara-negara lain jatuh sehingga 18% yang bersamaan dengan kedudukan paling rendah dalam tempoh 17 tahun iaitu sekitar RM4.29 berbanding dengan AS$1 pada 26 Ogos lalu.

Kini ramai dikatakan telah memilih untuk menghabiskan cuti tahunan mereka di dalam negara berbanding luar negara.

"Orang ramai lebih berhati-hati dan berkira dalam keadaan situasi sekarang tetapi pada masa yang sama mereka masih ingin melancong atau bercuti lebih-lebih menjelang musim cuti nanti," kata seorang eksekutif syarikat penerbangan.

Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia, Tan Sri Tony Fernandes ketika dihubungi berkata pihaknya tidak nampak, kejatuhan nilai ringgit akan menjejaskan industri pelancongan.

Sebaliknya, kata beliau, orang ramai akan lebih memilih untuk mengambil pakej perjalanan yang lebih pendek.

Sewaktu berlangsungnya Ekspo Matta, Penerbangan Malaysia Berhad (MAB) menawarkan diskaun sehingga 50% untuk beberapa destinasi tertentu, Malindo pula menawarkan tambang serendah RM15 manakala AirAsia pula menawarkan kerusi percuma bermula Isnin.

Malah syarikat-syarikat penerbangan dari Asia Tengah, seperti Emirates, Etihad dan Qatar Airways turut menurunkan harga untuk kekal kompetatif di pasaran yang sengit.

Ketua Pegawai Eksekutif Malindo, Chandran Rama Muthy berkata, respon pelanggan ke atas laluan baru ke Amritsar sangat menggalakkan.

Sementara Tony Fernandes pula berkata, jualan ke laluan baru mereka, Goa mencatatkan jualan rekod pada Khamis.

"Untuk tempoh tiga bulan akan datang, perjalanan ke destinasi itu telahpun 60% habis dijual," kata Tony Fernandes lagi.

Kembalinya ANA ke KLIA menunjukkan yang trafik keluar dari Malaysia telah kembali meningkat dan sasaran mereka ialah laluan KL-Tokyo-Amerika. Ini diakui oleh Naib Presiden Kanan Jualan ANA, Jun Katagiri.

ANA kini menawarkan harga promosi sempena kembalinya mereka ke KLIA, RM1,000 sahaja bagi laluan KL-Tokyo manakala Los Angeles sebanyak RM2,600 dan New York sebanyak RM3,100 sahaja.

Sebelum ANA, British Airways sudah pun kembali beroperasi di KLIA dan menjelang Oktober nanti, giliran AirChina pula.

Malang sekali, AirFrance mengambil keputusan untuk menamatkan operasinya dari KLIA juga pada bulan Oktober.

Persatuan Penerbangan Asia Pasifik melaporkan, syarikat penerbangan yang beroperasi dari rantau Asia mencatatkan jumlah penumpang sebanyak 23.7 juta orang iaitu pertambahan sebanyak 6.5% untuk tempoh yang sama tahun lalu. Manakala trafik penerbangan di rantau Asia Pasifik pula menunjukkan peningkatan sebanyak 8.5% pada Julai.

Sementara penerbangan keluar mungkin akan berhadapan dengan penurunan permintaan ekoran nilai ringgit yang lembab tetapi pada masa yang sama, penerbangan masuk mungkin akan menyaksikan peningkatan yang mendadak kerana kedatangan pelancongan yang ramai ekoran kuasa membeli yang tinggi



Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url