Bantuan Psikologi Kemurungan

 

Para penyelidik percaya bahawa kemurungan boleh berpunca daripada gabungan faktor genetik, biologi, persekitaran dan psikologi.

Kemurungan adalah sejenis gangguan mental paling lazim di dunia. Di Malaysia, kira-kira 2.3 juta orang mengalami kemurungan pada satu tempoh dalam hidup mereka. Kelaziman kemurungan di Malaysia dianggarkan pada tahap 8%-12% secara keseluruhan dan dialami oleh kira-kira 20% dalam kalangan orang dewasa berusia 13 hingga 17 tahun.1-3
  
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:

MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

Selain itu, ada pelbagai pihak yang turut  memberi bantuan seperti:

1. Talian sokongan psikososial COVID-19 (Kementerian Kesihatan Malaysia & Mercy Malaysia)
 
Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dengan kerjasama Medical Relief Society (MERCY Malaysia) menyediakan perkhidmatan sokongan psikososial kepada rakyat Malaysia.
Semua petugas barisan hadapan dan individu yang terkesan emosi akibat COVID-19 boleh hubungi di talian 011-63996482, 011-63994236 atau 03-29359935.
 
Waktu operasi perkhidmatan ini bermula dari pukul 8 pagi hingga 5 petang setiap hari.
 
2. Talian Khas Perkhidmatan Kaunseling COVID-19 (Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat)
 
Talian Kasih 15999 dan talian Whatsapp 0192615999 dibuka kepada mangsa dan waris mangsa COVID-19, petugas pusat kuarantin, hospital dan lain-lain serta individu yang terkesan dengan PKP.
Selain itu, khidmat talian ini juga bersedia menerima aduan isu-isu wanita, keluarga dan masyarakat, khususnya menangani kejadian kecemasan berkaitan kebajikan dan kemasyarakatan.
 
3. KSK Care Centre, Keluarga, Sosial dan Komuniti (KSK) Jakim
 
KSK Care Centre melalui Pusat Khidmat Keluarga, Sosial dan Komuniti (PKKSK), Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menyediakan perkhidmatan atas talian bagi membantu memberi sokongan moral kepada petugas barisan hadapan yang bertugas dan juga kepada ahli keluarga mangsa COVID-19.
 
Perkhidmatan ini dikendalikan oleh kaunselor berdaftar, pakar terapi psikospiritual Islam dan kaunselor syarie. Klik disini untuk mendapatkan perkhidmatan KSK Care Centre. 
 
4. Malaysian Relief Agency
 
Pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Malaysian Relief Agency turut menawarkan perkhidmatan talian bagi membantu mereka yang mengalami masalah tekanan psikologi khususnya yang terkesan akibat pandemik COVID-19.
 
Sepanjang tempoh PKP, perkhidmatan ini dibuka bermula pukul 10 pagi hingga 4 petang menerusi senarai nombor telefon pakar psikologi dan kaunselor seperti yang tertera.
 
5. Hospital Canselor Tuanku Muhriz (HCTM) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
Bagi kakitangan Hospital Canselor Tuanku Muhriz (HCTM) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Jabatan Psikiatri turut menawarkan perkhidmatan e-sokongan psikologi.
 
Perkhidmatan beroperasi bermula oukul 9 pagi sehingga 6 petang dan boleh dihubungi di nombor 03-8600 9800 atau 0103424861 (Whatsapp).
 
6. Befrienders
 
Pertubuhan Befrienders Kuala Lumpur turut memberi peluang kepada individu yang berdepan dengan masalah kemurungan dan memerlukan seseorang untuk mendengar dan berkongsi masalah.
 
Befrienders boleh dihubungi melalui Skype (BefKL Skype 1) atau pada talian 03-76272929 bermula 10 April lalu.
 
7. Pertubuhan Bantuan Wanita (WAO)
 
Memberi fokus kepada kes penderaan dan masalah keganasan rumahtangga, WAO bersedia menerima sebarang aduan berhubung gejala tersebut. 
 
Aduan boleh dibuat menerusi pada nombor talian tertera.
 
8. Khidmat kaunseling dalam talian di Institut Pengajian Tinggi (IPTA)
Bagi penuntut di Institut Pengajian Tinggi (IPTA), unit kaunseling kampus juga beroperasi secara dalam talian sepanjang tempoh PKP.
 
Antara IPTA yang dilihat melaksanakan inisiatif ini adalah Universiti Teknologi Mara (UiTM), Universiti Sains Malaysia, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).
 
Justeru, penuntut dinasihatkan agar merujuk kepada pihak pengurusan kampus masing-masing bagi mendapatkan perkhidmatan tersebut.
 
9. Persatuan Sokongan dan Kesedaran Penyakit Mental (MIASA)
 
Pertubuhan bukan kerajaan ini turut mensasarkan golongan berpendapatan rendah (B40) untuk mendapatkan perkhidmatan atas talian secara percuma. Klik di sini untuk maklumat lanjut. 
 
10. Pasukan Kesihatan Mental dan Sokongan Psikososial (MHPSS), CPRC, KKM   
 
Sebuah pasukan khas yang ditubuhkan Pusat Kesiapsiagaan dan Tindak Cepat Krisis Kebangsaan (CPRC), KKM juga menawarkan sesi sokongan emosi dalam talian secara percuma.
 
 
 
 

 

Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url