Penyertaan Azizulhasni dibatalkan, perjuangan Olimpik Paris 2024 berakhir di saringan pertama


 

Nasib malang menimpa jaguh berbasikal trek negara, Datuk Azizulhasni Awang selepas disingkirkan seawal saringan pertama acara keirin lelaki di Velodrom Saint Quentin, sebentar tadi.

Penyertaan pelumba berusia 36 tahun itu dibatalkan selepas didapati memotong derny (basikal elektrik bertindak sebagai pacer) sebelum derny meninggalkan trek sekali gus memaksa perlumbaan dimulakan semula tanpa penyertaan Azizulhasni.

Hanya lima pelumba memulakan perlumbaan dan saringan satu dimenangi pelumba Australia, Matthew Glaetzer sementara tempat kedua menjadi miliki pelumba Belanda, Jeffrey Hoogland.

Sebagai rekod, dua teratas pada setiap saringan akan melayakkan diri ke pusingan suku akhir yang akan berlangsung Ahad, 11 Ogos 2024.

Dua teratas pada 'repechages' yang akan berlangsung sekitar jam 1 pagi nanti akan turut mendapat slot ke pusingan seterusnya.

Pada temasya di Tokyo tiga tahun lalu, Azizulhasni menghadiahkan pingat perak buat negara dengan jaguh berbasikal Great Britain, Jason Kenny merangkul pingat emas sementara pingat gangsa menjadi milik Harrie Layversen dari Belanda.

Seorang lagi pelumba negara, Muhammad Shah Firdaus Sahrom berentap dalam saringan kelima.

Tiada ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.

Dikuasakan oleh Blogger.