Puasa berkala tingkatkan risiko kanser usus

 


PUASA atau diet pola makanan berkala (intermittent fasting) mungkin menjadi cara yang popular untuk menurunkan berat badan dan meningkatkan kesihatan, namun kajian awal menunjukkan ia mungkin juga meningkatkan risiko kanser usus.

Penyelidikan terbaharu terhadap tikus menunjukkan bahawa tikus yang berpuasa selama 24 jam mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mengembangkan tumor prakanser dalam usus mereka.

Kajian ini mencadangkan fasa makan selepas tempoh berpuasa menyebabkan sel-sel dalam usus menjadi terlalu aktif, yang seterusnya meningkatkan risiko mutasi yang boleh membawa kepada kanser, terutama jika terdedah kepada jenis makanan tertentu.

Ahli biologi Institute dari Integrative Cancer Research, Dr Omer Yilmaz, yang mengetuai kajian ini, memberi amaran kajian ini tidak dilakukan ke atas manusia, oleh itu hasilnya tidak boleh dibandingkan secara langsung dengan manusia.

Bagaimanapun, beliau menasihatkan agar mereka yang mengamalkan puasa berkala perlu berhati-hati dengan jenis makanan yang diambil selepas berpuasa, terutama daging merah yang dibakar seperti stik, yang semakin dikaitkan dengan peningkatan kes kanser kolon dalam kalangan golongan muda.

"Puasa sangat baik untuk kesihatan, tetapi jika anda tidak bernasib baik dan makan makanan yang mengandungi mutagen selepas berpuasa, seperti stik yang dibakar, anda mungkin meningkatkan risiko untuk membentuk lesi yang boleh berkembang menjadi kanser," kata Dr Yilmaz.

Sejak popularitinya meningkat pada 2010-an, puasa berkala mendapat reputasi sebagai diet yang sihat, dengan lebih daripada satu daripada 10 rakyat Amerika mengikuti rejim pemakanan ini.

Turunkan kalori

Diet ini membabitkan pengurangan pengambilan kalori sama ada dalam tempoh waktu tertentu setiap hari atau pada hari-hari tertentu dalam minggu itu bertujuan untuk menurunkan berat badan dan mengawal tabiat makan.

Selebriti seperti Jennifer Aniston pernah menyatakan bahawa beliau hanya minum air pada waktu pagi dan menjadikan makanan pertamanya pada waktu tengah hari.

Mark Wahlberg juga mengamalkan diet ini, dengan hanya makan dari jam 12 tengah hari hingga 6 petang setiap hari.

Walaupun diet ini telah menarik perhatian ramai kerana manfaatnya, termasuk penurunan berat badan, peningkatan fokus, dan jangka hayat yang lebih panjang, pakar kini juga mula meneliti potensi bahaya yang mungkin dikaitkan dengannya.

Kajian terbaharu yang diterbitkan dalam jurnal Nature menunjukkan bahawa puasa berkala mungkin memberi kesan negatif terhadap sistem imun, meningkatkan risiko jangkitan dan penyakit jantung.

Dalam kajian itu, saintis meneliti tiga kumpulan tikus. Satu kumpulan berpuasa selama 24 jam dan makan dan satu kumpulan lagi berpuasa selama 24 jam tetapi tidak makan, dan kumpulan ketiga makan seperti biasa tanpa berpuasa.

Saintis juga mengekstrak sel stem daripada usus tikus-tikus itu sepanjang eksperimen berlangsung.

Hasil kajian menunjukkan bahawa sel-sel dalam usus tikus yang berpuasa dan kemudian makan semula selepas 24 jam lebih cepat berkembang biak, yang boleh meningkatkan risiko pembentukan polip pra-kanser.

Dalam eksperimen berasingan, pasukan penyelidik mengaktifkan gen yang menyebabkan kanser pada tikus, dan mendapati bahawa tikus yang berpuasa dan kemudian makan semula mempunyai risiko lebih tinggi untuk mengembangkan polip pra-kanser dalam usus mereka berbanding tikus yang makan seperti biasa atau hanya berpuasa tanpa makan semula.

Kajian ini hadir di tengah-tengah kebimbangan terhadap peningkatan kes kanser di kalangan golongan muda, termasuk kanser payudara, usus, dan paru-paru.

Bagi kanser usus, terdapat teori yang meyakinkan bahawa peningkatan ini mungkin berkait rapat dengan peningkatan pengambilan makanan segera dan ultra-diproses (UPF), serta peningkatan kadar obesiti yang memberi kesan kepada kesihatan sistem pencernaan kita.

Walau bagaimanapun, peningkatan ini juga dilihat pada golongan muda yang sihat dan tidak mengalami obesiti, menunjukkan bahawa terdapat faktor lain yang menyumbang kepada fenomena ini.

Beberapa kajian terbaharu mengaitkan pengambilan makanan segera dan produk makanan dan minuman ultra proses (UPF) dengan peningkatan risiko kanser kolon.

Kajian dari Singapura baru-baru ini mendapati bahawa methylglyoxal, sejenis sebatian yang dilepaskan ketika badan memecahkan makanan bergula dan berlemak, mempunyai kesan terhadap gen yang membantu melawan tumor.

Walaupun begitu, pakar berpendapat bahawa teori makanan segera dan UPF adalah penjelasan yang terlalu mudah untuk peningkatan kes ini.

Ahli onkologi menyatakan bahawa walaupun pengambilan makanan segera dikaitkan dengan obesiti, yang merupakan faktor risiko untuk beberapa jenis kanser, golongan muda yang kurus dan gemuk, kini didiagnosis dengan kanser kolon pada kadar yang hampir sama.

Walaupun kebanyakan kes kanser usus masih berlaku dalam kalangan mereka yang berumur lebih 50 tahun, peningkatan kes dalam kalangan golongan muda memerlukan perhatian serius dan kajian lanjut untuk memahami risiko yang terbabit dan langkah pencegahan yang boleh diambil. 

Sumber : Agensi

Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url