Top Ad 728x90

,

Modenisasi sektor awam

Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mencadangkan jawatan-jawatan utama sektor awam dibuka kepada bakat-bakat daripada sektor swasta dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) selain perkhidmatan tadbir dan diplomatik.

Perdana Menteri berkata, pembaharuan struktural perkhidmatan awam itu dicadangkan demi kepentingan rakyat.

“Kita tidak boleh lagi terlalu dogmatik, kita perlu mendapatkan bakat yang terpilih, terbaik dan tersaring demi kepentingan rakyat,” katanya pada Majlis Amanat Perdana Perkhidmatan Awam Ke-10 (MAPPA X) di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya di sini.

Beliau berkata, cadangannya mengenai kaedah sistem kemasukan pelbagai peringkat ke dalam perkhidmatan awam itu akan dapat memanfaatkan proses keterampilan bersilang antara bakat-bakat sektor awam dan sektor swasta serta GLC.

Najib juga mencadangkan satu dasar pintu terbuka dengan pegawai-pegawai perkhidmatan awam boleh dipinjamkan ke GLC dan sebaliknya untuk saling menimba ilmu.

Perdana Menteri berkata, dengan cara itu pegawai perkhidmatan awam boleh didedahkan kepada keperluan sektor swasta yang merupakan peneraju utama pertumbuhan negara.

Bagi mendapatkan bakat yang terbaik, katanya, perkhidmatan awam perlu mencontohi pelan pembangunan kerjaya dan pencarian bakat yang diamalkan seperti Petronas, Permodalan Nasional Berhad dan Bank Negara.

“Kita akan menghantar yang terbaik di kalangan penjawat awam untuk menimba ilmu di beberapa institusi tersohor di dunia seperti Kennedy School of Government di Universiti Harvard dan Wharton Business School di Universiti Pennsylvania,” katanya.

Serentak itu, Najib mencabar generasi muda yang hari ini mengkritik sektor awam untuk bersama-sama menambah baik sistem perkhidmatan awam dari dalam.

Kata beliau, meskipun kerajaan sedar buat masa ini sektor itu tidak boleh menandingi kelumayanan yang ditawarkan oleh sektor swasta tetapi apa yang ia boleh tawarkan adalah rasa kepuasan berkhidmat demi rakyat dan negara.

“Dalam menterjemahkan aspirasi ini, saya komited untuk memastikan perkhidmatan awam Malaysia dianggotai anak-anak Malaysia yang terbaik.

“Marilah bersama menyertai sektor awam, mempersembah kudrat dan pemikiran saudara-saudari demi pertiwi. Walau apa pun, kita sedang berusaha untuk menyemak dan menambah baik skim-skim perkhidmatan yang kritikal agar pengorbanan saudara-saudari dihargai,” katanya.

Empat anjakan paradigma

Datuk Seri Najib Tun Razak menggariskan empat anjakan paradigma modenisasi yang perlu dilaksanakan oleh sektor perkhidmatan awam bagi mencapai kejayaan pada alaf baru.

Dalam amanat sulungnya kepada para pegawai dan kakitangan kerajaan, Perdana Menteri berkata, pembaharuan ke arah anjakan tersebut perlu dilakukan dengan menggabung jalin semua segmen perkhidmatan awam bermula dengan pimpinan atasan.

Anjakan tersebut, kata beliau, ialah perubahan daripada ketegaran kepada keanjalan, antara lainnya menjadi pemudah cara kepada proses penciptaan kekayaan yang banyak dimainkan oleh sektor swasta.

"Dari kekayaan yang dicipta oleh pihak swasta, kerajaan mempunyai saham yang dikutip dalam bentuk cukai korporat.

"Hasil ini seterusnya digunakan bagi membangunkan negara dan membayar gaji kakitangan awam," kata beliau pada Majlis Amanat Perdana Perkhidmatan Awam Ke-10 (MAPPA X) di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini hari ini.

Menurut Perdana Menteri, sektor awam juga perlu beralih daripada budaya out put dan perbelanjaan atau kesan nyata semata-mata, kepada mementingkan keberhasilan secara holistik.

"Misalnya dalam bidang pelajaran, bukan sahaja jumlah sekolah atau makmal yang mencukupi harus diberikan penekanan tetapi perhatian yang utama harus diberikan kepada soal kejayaan menyeluruh termasuk kebajikan dan moral pelajar," katanya.

Anjakan paradigma ketiga pula, kata beliau, adalah perubahan daripada birokrasi yang menyukarkan kepada birokrasi yang memudah cara serta menyenangkan rakyat.

Ini kerana, kata Najib, kerajaan telah meningkatkan taraf perkhidmatan awam termasuk menaikkan gaji asas kakitangan awam daripada 7.5 peratus kepada 35 peratus pada 2007 selain membayar emolumen mencecah RM41 bilion pada tahun lalu.

"Persoalannya, di benak rakyat tertanya-tanya, adakah perbelanjaan itu berbaloi. Adakah rakyat menikmati nilainya, hasil daripada cukai yang telah dibayar oleh mereka?," katanya.

Seterusnya Perdana Menteri berkata, bagi anjakan paradigma keempat, sektor awam perlu beralih daripada hanya menekankan soal produktiviti kepada gabungan produktiviti, kreativiti dan inovasi.

Katanya, gabungan tiga unsur berkenaan mampu melonjakkan kecekapan dan keberkesanan sektor awam selain menghasilkan penambahbaikan secara anjakan berganda.

Oleh itu kata beliau, tanggapan bahawa setiap masalah boleh diselesaikan dengan menubuhkan jabatan atau agensi baru serta menambah kakitangan adalah satu pandangan yang sudah ketinggalan zaman.

"Semua jabatan dan agensi kerajaan harus memaksimumkan aplikasi kreativiti dan inovasi.

"Matlamat utamanya adalah untuk meningkatkan kepuasan hati pelanggan sektor awam terutamanya rakyat," katanya.

Pentadbiran fahami denyut nadi rakyat

Datuk Seri Najib Tun Razak mahu kakitangan awam menekankan soal pencapaian secara holistik agar hasrat kerajaan untuk mewujudkan 'pentadbiran yang memahami denyut nadi rakyat' dapat dilaksanakan.

Justeru Perdana Menteri berkata, pelaksanaan kaedah Petunjuk Prestasi Utama (KPI) di bawah kepimpinannya bukan bertujuan untuk dijadikan alat bagi mendera atau menghukum kakitangan awam.

"Tuan-tuan dan puan-puan yang berprestasi tinggi tidak perlu bimbang dan jangan anggap anda sebagai wira yang tidak didendang, kepada yang pencapaiannya kurang memuaskan, saya menyeru agar bingkas bangun membaiki prestasi diri.

"Kita tidak mahu sekadar memanterakan slogan yang muluk-muluk tetapi kosong, apa yang mustahak kerja mesti dijalankan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Amanat Perdana Perkhidmatan Awam Ke-10 (MAPPA X) di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini hari ini.

Menurut Perdana Menteri, sistem piawai KPI dirangka bagi dijadikan kayu ukur yang objektif terhadap tahap penyampaian kakitangan bagi sektor berkenaan.

"Ini akan membolehkan perkhidmatan awam dinilai secara holistik merangkumi penilaian kuantitatif dan kualitatif.

"Apabila rakyat menilai kepimpinan sektor awam dan politik, apa yang ingin diukur oleh mereka ialah kepimpinan," katanya

Perdana Menteri berkata, kepuasan hati rakyat adalah tanda aras yang utama kepada kejayaan sektor awam.

"Rakyat berhak mendapat yang terbaik. Di bawah konsep rakyat didahulukan, sektor awam perlu melihat rakyat sebagai klien utama.

"Jika kita benar-benar ingin berkhidmat untuk rakyat, kita perlu mengetahui rintihan massa, kita perlu memahami setiap masalah, kekangan dan kesulitan yang dihadapi rakyat." katanya.

Justeru beliau menegaskan, pihaknya tidak akan mengambil sikap 'hangat-hangat tahi ayam' bagi melaksanakan pembaharuan dalam sektor awam.

"Saya mahu mengatakan kepada anggota perkhidmatan awam bahawa apa yang saya katakan hari ini, apa yang saya janjikan hari ini, akan berkesinambungan dengan tindakan susulan," katanya.

Najib turut mengajak rakyat terutama 1.2 juta kakitangan awam bersama membantu kerajaan mendepani dua cabaran monumental berbentuk jangka pendek dan jangka panjang.

Menurutnya, cabaran jangka pendek pertama ialah untuk memastikan negara mengalami impak seminimum mungkin kesan kegawatan kewangan dan ekonomi global yang sedang berlaku.

Cabaran jangka pendek seterusnya, kata Perdana Menteri, berkisar untuk keluar dari kemelut ekonomi dan kewangan sedia ada dengan kadar paling pantas manakala ketiga, membantu rakyat menangani keperitan hidup yang dialami.

"Cabaran jangka panjang pula ialah untuk melakukan pembaharuan dan perubahan struktural kepada ekonomi Malaysia berasaskan satu model yang baru berteraskan kreativiti dan inovasi.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90